Nissan GT-R 2024 facelift didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Nissan GT-R 2024 <em>facelift</em> didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Mungkin ramai yang menyangka pendedahan “GT-R 2024” tempoh hari merupakan pendedahan model generasi baharu bukan? Hakikatnya, model R35 yang telah pun muncul buat pertama kali di Tokyo Motor Show 2007 sedia ada masih panjang hayat produksinya – memperkenalkan Nissan GT-R R35 facelift 2024!

Model ini didedahkan di Tokyo Auto Salon 2023 yang bermula hari ini, dan bakal dijual pada pasaran Jepun pada musim panas nanti, diikuti pasaran Amerika Syarikat pada musim bunga. Model yang sudah pun berusia sekitar 16-tahun dalam pasaran ini menampilkan beberapa tingkat taraf pada penggayaan dan juga hadir dengan beberapa varian serta model edisi khas.

Kali ini GT-R R35 menerima perubahan bampar hadapan yang agak drastik berbanding versi-versi sebelumnya. Tiada lagi gril V-Motion tetapi digantikan dengan gril lebih nipis. Bahagian apron nampak lebih ringkas dengan gril bawah lebih kecil, tanpa liang kemasukan udara sisi pada perumah lampu nyalaan siang.

Nissan GT-R 2024 <em>facelift</em> didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Elemen sarang lebah bukan hanya diberikan pada gril, malah turut diadaptasi pada lampu nyalaan siang yang direka berbentuk heksagon. Di belakang, dua lampu bulat signatur bersama empat tip ekzos dengan kesan titanium masih kekal. Perubahan yang diberikan adalah pada diffuser yang turut menampilkan gril elemen sarang lebah.

Menurut Nissan, rekaan baharu ini bukan hanya untuk kosmetik, malah ia sebenarnya turut memberikan kesan aerodinamik lebih baik. Pekali geserannya masih tidak berubah pada kadar 0.26, tetapi downforce, aliran udara untuk penyejukkan dan pengurangan geseran telah menerima peningkatan.

Tiada perubahan besar dibuat pada bahagian kabin, malah pada tahun 2023 GT-R masih menerima kluster meter analog, tanpa paparan instrumen digital seperti yang digembar gemburkan sebelum ini.

Nissan GT-R 2024 <em>facelift</em> didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Enjin VR38DETT 3.8 liter V6 turbo berkembar masih setia dalam perut GT-R 2023 ini. Angka kuasa juga tidak berubah dengan menghasilkan 570 PS (562 hp) pada takat 6,800 rpm dan tork maksima 637 Nm bermula 3,300 hingga 5,800 rpm. Kotak gear enam-kelajuan klac berkembar automatik dan sistem pacuan semua roda ATTESA ET-S juga masih kekal digunakan.

Perincian lain yang turut dibekalkan termasuk sistem suspensi adaptif dengan penyerap hentak Bilstein yang datang bersama tiga pilihan mod (Normal, Comfort dan R), set rim forged aloi ringan 20-inci dari RAYS bersama tayar Dunlop SP Sport Maxx GT600 dan juga set brek yang menampilkan cakera karbon-seramik.

Model 2024 ini juga turut ditawarkan dalam versi Nismo yang diberikan tingkat taraf prestasi lebih baik. Ia termasuk penggunaan pengecas turbo yang diambil dari kereta lumba GT3 membolehkan enjin VR38DETT berkenaan bernafas dengan 600 PS (591 hp) dan tork maksima 652 Nm, kerangka badan dengan ketegaran torsi lebih tinggi serta sistem brek lebih besar.

Nissan GT-R 2024 <em>facelift</em> didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Berbeza dari versi sebelumnya, Nismo GT-R 2024 ini tampil dengan unit LSD pada gandar hadapan bagi memberikan pengendalian lebih baik.

Seperti biasa, GT-R dalam versi Nismo akan tampil dengan perincian gentian karbon yang lebih banyak. Model 2024 ini menerima panel gentian karbon pada bahagian muka dan belakang, penutup but belakang, bendul sisi, bonet hadpaan, perumah cermin sisi dan juga bumbung untuk merendahkan lagi titik graviti.

Spoiler belakang untuk model Nismo ini juga diperbuat dari gentian karbon yang menurut Nissan ia mempunyai permukaan 10% lebih besar serta menerima ‘kaki’ gaya ‘leher angsa’.

Nismo GT-R R35 2024 ini juga ditawarkan dalam versi edisi khas (dikenali sebagai Nismo Appearance Package pada pasaran Amerika Syarikat). Model ini menampilkan bonet gentian karbon, serlahan jalur merah pada rim RAYS dan juga warna badan istimewa Stealth Grey.

Nissan GT-R 2024 <em>facelift</em> didedahkan di Jepun – rupa disegarkan, aerodinamik lebih baik, enjin masih sama

Pada bahagian dalaman, GT-R Nismo diberikan tempat duduk bucket Recaro dengan balutan sued sintetik, serlahan benang merah dan juga kemasan gentian karbon di belakang. Roda sterengnya pula dibalut dengan Alcantara bersama penanda pukul 12 kemasan merah.

Model 2024 ini turut ditawarkan dalam versi T-Spec, yang menampilkan dua pilihan warna badan bersejarah buat GT-R iaitu Millennium Jade dan Midnight Purple. Model T-Spec ini diberikan perincian standard seperti brek karbon-seramik, rim kemasan emas, Vehicle Dynamic Control talaan Nismo dan juga fender hadapan lebih lebar.

Lencana-lencana T-Spec dilekat di tempat-tempat sepatutnya pada badan, manakala pada bahagian kabin menerima perincian seperti upholsteri Mori Green bersama semi-aniline dan juga upholsteri sued untuk tempat duduk hadapan.

GALERI: Nissan GT-R R35 Premium 2023

GALERI: Nissan GT-R R35 Nismo 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required