Peugeot Landtrek dibuka tempahan di M’sia – CBU; 1.9L turbo diesel, 4×4, 6DCT; anggaran dari RM123k

Peugeot Landtrek dibuka tempahan di M’sia – CBU; 1.9L turbo diesel, 4×4, 6DCT; anggaran dari RM123k

Bermaz Auto Alliance Sdn Bhd (BAASB) selaku pengedar tunggal jenama Peugeot di Malaysia telah mengesahkan trak pikap saiz sederhana Peugeot Landtrek bakal dilancarkan di sini tidak lama lagi. Malahan tempahannya kini telah dibuka dengan anggaran harga bermula RM123,000. Menurut BAASB, pelancaran Lantrek di Malaysia ini juga bakal menjadi yang pertama di Asia Pasifik.

Walau pun syarikat induk Peugoet iaitu Stellantis (entiti selepas PSA bergabung dengan FCA) kini turut telah memiliki sepenuhnya kilang Naza Automotive Manufacturing (NAM) di Kedah, iaitu hab produksi syarikat berkenaan di ASEAN, namun Landtrek ini dibawa masuk dari China (model CBU). Akan tetapi, ia juga direncanakan bakal mempunyai model pemasangan tempatan (CKD) pada masa akan datang.

Landtrek ini sebenarnya diasaskan dari trak pikap China, iaitu Changan Kaicheng F70 yang (diperkenalkan pada 2019) dan dihasilkan untuk pasaran benua Afrika serta Amerika Latin. Walau bagaimana pun, ia telah diolah menjadi lebih bergaya, sesuai dengan era kemodenan dan keperluan masa kini.

Trak pikap ini direka dengan muka signatur Peugeot menampilkan gril berbentuk mangkuk, bersama skrip ‘Peugoet’ di atas serta logo Singa pada bahagian tengah. Namun rekaan jalur LED ‘cakar singa’ tidak disertakan pada trak ini. ia turut diberikan lampu nyalaan siang LED berserta lampu utama LED, roda aloi 18-inci, palang sport, rel bumbung dan tailgate biasa.

Di dalamnya, Landtrek diberikan gaya Peugeot sebenar dengan perincian-perincian yang berbeza dari Kaicheng F70. Papan pemuka Peugeot Landtrek ini direka dengan inspirasi dari sedan Peugeot 508, serta diberikan roda stereng rata di bawah. Ia turut menerima spesifikasi premium seperti sistem pendingin hawa automatik dua-zon, dan juga sistem infotaimen dengan skrin sesentuh 10-inci definasi tinggi serta sambungan Apple CarPlay/Android Auto dan hard drive 10 GB.

Lain-lain ciri yang diberikan termasuklah tempat duduk hadapan larasan kuasa, kawalan suhu dwi-zon (dengan corong untuk tempat duduk belakang), kamera 360-darjah, upholstery kulit, paparan pelbagai-inco, kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, enam beg udara, ABS, EBD, bantuan brek, ASR (kawalan cengkaman), bantuan mula mendaki, kawalan menurun bukit, dan amaran ketibaan lorong.

Peugeot Landtrek dibuka tempahan di M’sia – CBU; 1.9L turbo diesel, 4×4, 6DCT; anggaran dari RM123k

Untuk pasaran Malaysia, Landtrek hanya ditawarkan dengan bentuk double-cab bersama enjin 1.9 liter empat-silinder turbodiesel yang mampu memberikan kuasa 152 PS (150 hp) pada 4,000 rpm dan tork 350 Nm dari 1,800 hingga 2,800 rpm. Ia dipadankan bersama transmisi automatik enam-kelajuan yang digabungkan dengan sistem pacuan empat-roda separa-masa termasuk rear differential lock.

Seperti mana yang disebut awal, tempahan Landtrek ini telah pun dibuka dengan harga anggaran RM123,000 dan trak pikap yang dibawa masuk dari China ini dipasang di kilang Changan di Shenzhen. Dalam segmen trak pikap untuk pasaran, Landtrek ini bakal bersaing dengan Toyota Hilux, Mitsubishi Triton, Isuzu D-Max, Nissan Navara dan Mazda BT-50.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required