Proton Global Services lantik Industrial Labs sebagai pembekal sistem solar photovoltaic yang kedua

Proton Global Services lantik Industrial Labs sebagai pembekal sistem solar photovoltaic yang kedua

Proton Global Services Sdn. Bhd. (PGS), anak syarikat milik Proton Edar, telah melantik Industrial Laboratories Sdn. Bhd. (Industrial Labs) sebagai pembekal sistem solar photovoltaic (PV) yang kedua. Ia bertujuan bagi mengembangkan penggunaan tenaga solar dalam rangkaian pengedar dan vendornya. Selain itu, pelantikan ini juga adalah sebahagian daripada inisiatif kelestarian tenaga pembuat kereta nasional yang berusaha untuk menurunkan pelepasan karbonnya untuk meningkatkan skor ESG.

Dalam majlis menandatangani perjanjian yang diadakan baru-baru ini, kedua-dua pihak menerangkan tentang usaha kerjasama untuk mengembangkan penggunaan tenaga solar di Malaysia. Selain menceburi pelbagai aktiviti perniagaan, PGS juga melaksanakan pengoptimuman tenaga dan solusi tenaga lestari untuk Proton. Industrial Labs ialah pembekal utama dan pembekal perkhidmatan solusi tenaga yang boleh diperbaharui di Malaysia dengan pengalaman di seluruh Asia Tenggara.

“Tenaga baharu adalah salah satu aktiviti perniagaan teras untuk PGS. Selain daripada mempromosi dan melaksanakan penggunaan tenaga solar kepada pengedar dan vendor, kami juga telah menyelia pemasangan sistem solar di kilang Proton di Tanjung Malim yang mampu menghasilkan 12MWp dan menjana potensi penjimatan bil tenaga sehingga RM3.5 juta setahun untuk Proton selama 25 tahun.

Proton Global Services lantik Industrial Labs sebagai pembekal sistem solar photovoltaic yang kedua

“Dengan penambahan Industrial Labs sebagai pembekal sistem PV, kami sedang berusaha untuk mempercepatkan penggunaan tenaga solar dalam rangkaian pengedar dan vendor Proton pada tahun 2023 untuk mengurangkan lagi pelepasan karbon syarikat” kata Lee Yeet Chuan, Ketua Pegawai Eksekutif PGS.

Sementara itu, Shamsul Azhar Bin Zainuddin selaku pengasas bersama dan Pengarah Industrial Labs pula berkata, “Persidangan Perubahan Iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (COP27) di Mesir tahun lalu menggariskan langkah-langkah yang perlu diambil untuk memastikan peningkatan suhu global diminimumkan berbanding tahap pra-industri.

“Penyahkarbonan pengeluaran tenaga adalah salah satu inisiatif yang dipromosikan, dan itulah sebabnya kami gembira dapat bekerjasama dengan PGS kerana mempromosikan tenaga bersih seperti solar adalah satu langkah menuju ke arah yang betul.

Proton Global Services lantik Industrial Labs sebagai pembekal sistem solar photovoltaic yang kedua

Di peringkat nasional, Malaysia telah komited untuk menjadi negara neutral karbon menjelang 2050 dan oleh itu, pengeluar seperti Proton akan memainkan peranan penting untuk membantu mengurangkan tahap pelepasan karbon negara.

“Dengan parameter ESG yang semakin popular setiap tahun, semua entiti korporat mesti berusaha untuk meningkatkan markah mereka dalam bidang ini. Di samping itu, Proton sebagai jenama automotif nasional mempunyai tanggungjawab untuk memainkan peranan aktif dalam membantu Malaysia mencapai matlamat neutral karbonnya menjelang tahun 2050.

“Itulah sebabnya kami akan terus mempromosikan lebih banyak inisiatif hijau dalam syarikat dan ekosistem kami pada masa akan datang yang terdekat,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Pada Mac 2022, Proton telag mengumumkan bahawa kilangnya di Tanjung Malim sudah pun mula menjana elektrik menggunakan kuasa solar bagi operasi di fasiliti berkenaan. Bagi menjana elektrik dari kuasa solar, kilang tersebut telah pun dilengkapi dengan panel solar yang dipasang di ruang parkir transit (tempat parkir sementara untuk kereta yang baru sahaja siap, sebelum diangkut ke pengedar-pengedar seluruh negara), dengan keluasan 23.4 ekar. Fasiliti untuk menjana kuasa solar ini disediakan oleh Kumpulan Pekat dan rakan bersekutunya MFP Solar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required