Kerajaan beri tumpuan kepada EV ketika ini, tiada insentif tambahan untuk kereta enjin biasa — MAA

Kerajaan beri tumpuan kepada EV ketika ini, tiada insentif tambahan untuk kereta enjin biasa — MAA

Dengan kerajaan ketika ini memberi perhatian terhadap kenderaan berteknologi elektrifikasi dan EV, jangan berharap akan ada insentif tambahan lain bagi kenderaan jenis enjin pembakaran dalaman (ICE) yang biasa di negara ini. Hal ini diutarakan oleh Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad semalam.

“Setakat yang diketahui, kami tidak menjangkakan apa-apa berkaitan kereta ICE kerana tumpuan kerajaan adalah terhadap EV. Ada pasukan khas MITI berkaitan EV yang bertemu setiap bulan untuk berbincang tenangnya, bersama dengan agensi kerajaan dan kementerian lain juga,” ujar beliau.

“Tumpuannya adalah untuk memastikan mencapai matlamat mobiliti hijau menjelang 2050. Tumpuannya lebih terarah kepada EV,” jelasnya.

Kerajaan beri tumpuan kepada EV ketika ini, tiada insentif tambahan untuk kereta enjin biasa — MAA

Kenderaan hibrid dilihat sebagai teknologi peralihan sebelum pengguna bergerak ke arah kenderaan bateri elektrik. Ia juga sudah terbukti dalam pasaran, dengan terjualan dalam kuantiti yang meyakinkan, serta lebih murah berbanding EV. Pengeluar Jepun, Toyota dan Honda menjadi yang pertama mempelopori pengenalan kereta hibrid di sini sejak sedekad lalu.

“Untuk model hibrid, kamu juga akan memohon agar kerajaan terus memberi dan mempertingkatkan insentif untuknya, kerana ramai pengguna akan membeli kenderaan hibrid terlebih dahulu sebelum beralih kepada EV. Insentif untuk hibrid ketika ini masih sama,” ujar beliau. Namun, insentif ini bukanlah untu selama-lamanya. “Bahkan untuk EV, mereka akan mengurangkan insentif sebaik sahaja lebih banyak EV di atas jalan kelak,” tambahnya.

Mungkin manfaat dalam bentuk ini terhadap pembeli tidak akan sentiasa akan disediakan oleh kerajaan. Pengecualian cukai yang diberikan sebelum ini juga adalah sebagai pemangkin ekonomi ketika sedang berhadapan dengan pandemik Covid-19. Kelebihan ini bukanlah akan berkekalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required