Honda Civic Type R 2023 dilancar di Filipina – RM304k; lebih mahal, lebih 100 unit ditempah sebelum didedah

Honda Civic Type R 2023 dilancar di Filipina – RM304k; lebih mahal, lebih 100 unit ditempah sebelum didedah

Selepas Vietnam, Honda Civic Type R FL5 2023 kini mendarat di satu lagi pasaran pemanduan sebelah kiri untuk pasaran ASEAN iaitu Filipina. Hot-hatch berkenaan dilancarkan di bilik pameran Honda Cars Philippines (HCPI) di Karrera, Alabang, dijual pada harga bermula PHP 3,880,000 (RM304k).

Harga berkenaan adalah PHP 900,000 (RM70k) lebih mahal dari model generasi FK8 sebelumnya yang dilancarkan di negara berkenaan pada 2017. Menurut laporan Autoindsutriya, HCPI telahpun menerima lebih dari 100 tempahan Type R FL5 ini sebelum ia dilancarkan, dan berjaya membawa 40 unit untuk penghantaran kumpulan pertama; 39-unit untuk pelanggan dan sebuah lagi sebagai kereta demo untuk HCPI.

Tidak seperti model FK8 yang diproduksi di Kilang Honda Swindon, UK, produksi Civic Type R FL5 ini telah kembali ke Jepun. Namun dengan permintaan yang begitu tinggi sehingga ada pelanggan di Jepun yang terpaksa menunggu sehingga dua tahun, tempahan model ini untuk pasaran Jepun telah dibekukan buat sementara waktu.

Untuk Filipina, HCPI telahpun berbincang dengan Honda Jepun dan berharap mereka boleh membawa sebanyak 80 unit untuk tempahan kumpulan kedua kelak. Dengan jumlah tempahan yang tinggi, HCPI dilihat tidak mempunyai masalah berkenaan ‘stok yang tidak bergerak’ sekiranya diberikan peruntukan unit yang banyak.

Honda Civic Type R 2023 dilancar di Filipina – RM304k; lebih mahal, lebih 100 unit ditempah sebelum didedah

Honda Civic Type R generasi baharu ini diasaskan dari Civic generasi ke-11 dalam versi hatchback. Ia masih dijana enjin KC20C1 2.0 liter turbo empat-silinder yang kemaskini. Model pasaran Filipina ini menerima talaan sama seperti model pasaran eksport lain iaitu 320 PS dan tork maksima 420 Nm (naik 10 PS dan 20 Nm berbanding Type R FK8), berbanding versi pasaran Jepun yang menjana 330 PS.

Enjin tersebut juga masih hanya menerima transmisi enam-kelajuan lengkap dengan LSD untuk memacu roda hadapan. FL5 tidak lagi menerima rim 20-inci, diganti dengan set berdiameter 19-inci tetapi menerima tayar yang lebih lebar (265/30 berbanding 245/30).

Antara kelengkapan standard untuk FL5 pasaran Filipina ini termasuk upholsteri sued hitam dan merah, karpet merah, tombol gear dan set pedal aluminium, sistem data logger untuk litar Honda LogR, kluster instrumen digital 10.2-inci dan sistem infotainmen skrin sesentuh 9-inci.

Ia turut menerima pakej bantuan pemanduan keselamatan Honda Sensing yang terdiri dari fungsi brek kecemasan automatik, cruise control adaptif, bantuan kekal lorong, pemantau titik buta, amaran lintasan trafik belakang, pengenal tanda trafik dan lampu hadapan LED adaptif.

GALERI: Honda Civic Type R 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required