Kerja pembangunan dekat stesen LRT Bandaraya mungkin punca struktur jejambat retak – APAD

Kerja pembangunan dekat stesen LRT Bandaraya mungkin punca struktur jejambat retak – APAD

Susulan akses laluan antara Stesen LRT Masjid Jamek dan Bandaraya pada LRT Laluan Ampang terpaksa disekat sejak pagi tadi akibat penjajaran landasan yang bengkok (kinked) dan struktur jejambat retak, Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) berkata, hasil siasatan dan pemerhatian awal mendapati ada sebuah projek pembangunan bersebelahan kawasan kejadian yang telah mula dijalankan tanpa sebarang rundingan dengan APAD di bawah Peraturan-Peraturan Kereta Api (Zon Perlindungan Kereta Api) 1998 [P.U. (A) 367].

“Pihak APAD sememangnya memandang serius terhadap isu ini dan sedang bekerjasama dengan agensi berkaitan seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Jabatan Kerja Raya (JKR), Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) untuk mengenal pasti punca sebenar berlakunya insiden terbabit.

“Sebagai langkah keselamatan, selaras dengan Peraturan 8 P.U(A) 367, APAD mengesyorkan kepada Datuk Bandar agar menggantung pembangunan dan aktiviti terhad di zon perlindungan kereta api tersebut serta merta sehingga punca sebenar diketahui dan segala aspek serta keperluan keselamatan dipatuhi oleh pemilik projek,” kata APAD menerusi kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi.

Kerja pembangunan dekat stesen LRT Bandaraya mungkin punca struktur jejambat retak – APAD

Dalam masa yang sama, Rapid KL pula memaklumkan, perkhidmatan tren alternatif telah pun diaktifkan. “Tren-tren dari Putra Heights dan Ampang berpatah balik di Hang Tuah, sementara tren-tren dari Sentul Timur akan berpatah balik di Stesen Bandaraya. Perkhidmatan shuttle atau ulang-alik di antara stesen Hang Tuah dan Masjid Jamek turut diaktifkan,” kata Rapid KL.

Tambahnya, sebanyak 23 buah bas sebagai pengangkutan alternatif disediakan bagi menampung para penumpang di Stesen Bandaraya ke Plaza Rakyat, Stesen Plaza Rakyat ke Stesen Bandaraya, Stesen Sentul Timur ke Stesen Bandaraya, Stesen Bandaraya ke Sentul Timur, Stesen Hang Tuah ke Stesen Bandaraya dan Stesen Bandaraya ke Stesen Hang Tuah.

“Kami memohon maaf di atas kelewatan ini dan kesulitan yang dialami oleh para penumpang. Namun demikian, keselamatan para penumpang menjadi keutamaan pihak kami. Malah anggota Polis Bantuan juga telah dikerah ke stesen-stesen utama bagi mengawal kesesakan,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required