Perodua Axia 2023 dengan kotak gear manual akan dilancarkan selepas Hari Raya Aidilfitri tahun ini

Perodua Axia 2023 dengan kotak gear manual akan dilancarkan selepas Hari Raya Aidilfitri tahun ini

Hari ini Perodua telahpun membuat kejutan dengan secara rasmi membuka tempahan untuk model generasi kedua Axia yang dijangka akan dilancarkan pada pertengahan Februari. Seperti yang tular tempoh hari, Axia 2023 berkenaan akan ditawarkan dalam empat varian yang kesemuanya dipadankan hanya dengan kotak gear automatik D-CVT.

Persoalannya, adakah model-model Perodua akan ‘pupus’ di sekolah-sekolah memandu selepas ini kerana tiada lagi model dengan kotak gear manual dipadankan? Dalam majlis sambutan Tahun Baharu Cina dan perkongsian halatuju Perodua yang berlangsung di Kuala Lumpur pagi tadi, Presiden dan CEO Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad mendedahkan Axia manual masih akan ditawarkan tetapi ia akan hadir lambat sedikit berbanding varian-varian D-CVT.

Bila model berkenaan akan dilancarkan tidak disebutkan secara spesifik, tetapi Zainal mengesahkan bahawa ia akan ditawarkan dalam pasaran selepas Hari Raya Aidilfitri tahun ini. Model tersebut akan dihasilkan dalam spesifikasi lebih baik dari Axia manual generasi sedia ada, dan selain untuk kegunaan sekolah memandu, model tersebut turut akan dijual kepada orang awam.

“Kami masih akan terus hasilkan kereta [dengan kotak gear] manual khasnya untuk sekolah-sekolah memandu. Ini akan kami umumkan kemudian dan kami rasa sekolah-sekolah memandu akan suka sebab keretanya sama (Axia), spesifikasi [yang ditawarkan] bagus,” kata Zainal.

Walau bagaimanapun bos besar Perodua berkenaan masih merahsiakan berapa julat harga untuk Axia 2023 dengan kotak gear manual berkenaan.

Ketika mengumumkan Axia generasi kedua ini sudah boleh ditempah pagi tadi, Perodua turut sudahpun memperincikan sekali harga tentatif untuk semua varian yang ditawarkan. Ia bermula RM38,600 untuk varian G, RM40,000 untuk Axia X, RM44,000 untuk Axia SE dan RM49,500 bagi Axia AV; semuanya harga atas jalan tidak termasuk insuran.

Ini jelas lebih tinggi berbanding model generasi sebelumnya di mana model facelift 2019 Axia GXtra dengan VSC dijual pada harga RM34,990 , manakala varian tertinggi Axia AV dijual pada harga RM43,190. Ini bukan sahaja kerana Axia generasi kedua ini akan menampilkan badan yang lebih besar, malah ia juga akan hadir dengan perincian-perincian jauh lebih canggih yang dikongsi bersama model-model baharu Perodua yang lain seperti Myvi dan Alza.

Untuk lebih perincian berkenaan Perodua Axia 2023 ini, anda boleh baca laporan yang telah kami sediakan pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required