Kawasaki Ninja ZX-4R didedah – enjin empat silinder 399 cc mampu hasilkan sehingga 80 PS, quickshifter

Kawasaki Ninja ZX-4R didedah – enjin empat silinder 399 cc mampu hasilkan sehingga 80 PS, quickshifter

Bukan lagi khabar angin, Kawasaki akhirnya mendedahkan ZX-4R, dalam beberapa versi iaitu ZX-4R (asas), ZX-4R SE dan ZX-4RR. Amerika Syarikat akan menjadi antara yang terawal menerima motosikal ini, dan harga yang dikeluarkan setakat ini hanya untuk ZX-4RR KRT Edition, iaitu USD9,699 (RM41,094).

Meskipun sebelum ini memang ada Ninja 400 di pasaran sana, ZX-4R membawa lebih keterujaan kerana ia dilengkapi dengan enjin empat silinder 399 cc OHC serba baru yang mampu menghasilkan sehingga 77 PS dalam keadaan biasa. Enjin ini juga boleh dikerah sehingga 15,000 rpm, dan apabila salur udara Ram-air padanya cukup padat, ia dapat memberikan kuasa maksimum sehingga 80 PS.

Transmisi enam kelajuan dengan klac jenis assist & slipper dipadankan bersama enjin ini, dan menjadikan ia lebih mudah bagi pengguna, versi SE dan RR datang terus dengan quickshifter yang boleh digunakan untuk naik dan turun gear.

Kawasaki Ninja ZX-4R didedah – enjin empat silinder 399 cc mampu hasilkan sehingga 80 PS, quickshifter

Walaupun cuma merupakan motosikal kelas pertengahan, ZX-4R datang dengan spesifikasi tinggi, termasuk bahagian elektronik yang menyediakan empat mod tunggangan, dua mod kuasa, tiga mod sistem kawalan cengkaman KTRC, serta meter TFT 4.3 inci dengan mod paparan Circuit.

Dengan kuasa yang tinggi pada badan kompak sama seperti ZX-25R, Kawasaki tidak berkompromi dengan ciri keselamatan dengan memberikan tetapan brek cakera 290 mm berkembar bersama angkup empat piston di hadapan, cakera tunggal 220 mm dengan angkup satu piston di belakang, sistem ABS serta rim 17 yang dibalut tayar 120/70 di hadapan dan 160/60 di belakang.

Selain quickshifter dan penghadang angin smoked, kedua-dua versi SE dan RR juga mempunyai kelebihan di bahagian suspensi, dengan mendapat fork Showa SFF-BP 37 mm yang boleh dilaras (preload), sementara monoshock Showa BFRC Lite larasan penuh hanya diberi pada model RR.

Kawasaki Ninja ZX-4R didedah – enjin empat silinder 399 cc mampu hasilkan sehingga 80 PS, quickshifter

Ciri lain pada ZX-4R adalah termasuk semua lampu jenis LED, tangki bahan api 15 liter, berat keseluruhan 188 kg, tinggi tempat duduk, tinggi tempat duduk 800 mm, serta skrin TFT yang boleh disambung kepada telefon pintar melalui aplikasi Rideology.

Semasa pengenalan pertama ZX-4R ini, Kawasaki menyatakan tidak semua versi akan ditawarkan pada pasaran tertentu dan menarik untuk kita lihat versi mana yang akan tiba di rantau kita. Bila ia akan tiba di negara kita juga masih belum diketahui, sedangkan ZX-25R pun masih belum dilancarkan secara rasmi (sepatutnya pertengahan tahun ini).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required