JPJ rugi RM14.38 juta membabitkan pembayaran cetak kad lesen memandu – laporan ketua audit negara

JPJ rugi RM14.38 juta membabitkan pembayaran cetak kad lesen memandu – laporan ketua audit negara

Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2021 Siri 2 mendedahkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengalami kerugian dan pembaziran wang awam sebanyak RM14.38 juta membabitkan pembayaran perkhidmatan mencetak kad Lesan Memandu Malaysia (LLM).

Menurut laporan terbabit, perkara ini berlaku disebabkan oleh kelemahan pemantauan JPJ terhadap peraturan dan perjanjian yang berkuat kuasa.

“Sebanyak 1.83 juta keping kad LLM tidak digunakan bernilai RM14.23 juta dan penalti sejumlah RM149,178 tidak dikenakan terhadap pelanggaran Service Level Agreement (SLA),” menurut laporan LKAN 2021 Siri 2 seperti yang disiarkan oleh Bernama.

Melalui laporan itu juga, pihak audit telah mencadangkan beberapa perkara bagi mengatasi kelemahan yang berlaku di jabatan berkenaan.

“Antaranya, melakukan pemantauan terhadap penggunaan stok kad yang dibuat dari semasa ke semasa bagi memastikan penggunaan stok kad itu adalah secara optimum supaya tidak membazir. Memastikan SLA dipatuhi oleh syarikat dan sekiranya gagal, penalti atau denda akan dikenakan dengan segera,” menurut laporan tersebut.

Selain itu, laporan itu turut mengesyorkan pemantauan terhadap perkhidmatan dibuat dengan lebih berkesan dengan mengambil tindakan segera terhadap masalah berbangkit.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required