Polis keluarkan peringatan bagi yang tidak memakai tali pinggang keledar semasa berada dalam kenderaan

Polis keluarkan peringatan bagi yang tidak memakai tali pinggang keledar semasa berada dalam kenderaan

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menerusi Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) telah berkongsi segmen peringatan trafik menerusi Facebook rasminya mengenai ‘Kepentingan Memakai Tali Pinggang Keledar’.

“Sikap cuai dengan tidak memakai tali pinggang keledar adalah punca utama individu itu berisiko kehilangan nyawa selain mendapat kecederaan parah termasuk penumpang yang duduk di bahagian belakang, sekiranya terlibat dalam kemalangan jalan raya.

“Bahkan, mereka yang tidak memakai tali pinggang keledar semasa memandu boleh dikompaun di bawah Kaedah-Kaedah Kereta Bermotor (Tali Pinggang Keledar) (PU (A) 378/1978 004),” kata JSPT.

Justeru, JSPT telah berkongsikan beberapa perkara asas yang perlu dititikberatkan demi keselamatan pemandu dan penumpang kenderaan, termasuk menerusi paparan video seperti di bawah. Katanya, semua individu diingatkan supaya sentiasa memakai tali pinggang keledar walaupun jarak perjalanan yang dekat.

Sebelum itu, sila periksa tali pinggang keledar agar berfungsi dengan baik. Pastikan tali pinggang keledar dipasang melintangi bahagian dada dan pinggul. Untuk penumpang kanak-kanak dan bayi pula, sila gunakan kerusi keselamatan atau kerusi sokongan yang bersesuaian dengan mereka.

“Penumpang kanak-kanak yang berada di dalam kenderaan juga tidak terkecuali daripada memakai tali pinggang keledar. Penggunaan tali pinggang keledar atau kerusi keselamatan kanak-kanak adalah penting sebagai perlindungan mereka apabila terlibat dalam kemalangan,” tambahnya lagi.

Dalam masa yang sama, JSPT turut mengingatkan pengguna agar tidak memakai tali pinggang keledar yang berpintal.

“Selain itu, jangan letakkan tali pinggang keledar di bawah lengan atau di belakang badan setelah dipasang. Juga, elakkan memangku anak di atas riba dan jangan berkongsi tali pinggang keledar dengan anak. Dan jangan gunakan ‘dummy buckle’ sebagai aksesori tambahan terutama mahu mengelakkan bunyi penggera amaran.

“Menggunakan tali pinggang keledar adalah cara paling murah dan mudah untuk mengurangkan risiko kematian, sekiranya berlaku kemalangan jalan raya. Namun ramai masih gagal mengamalkan langkah keselamatan ini,” kata JSPT.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required