Mitsubishi Minicab-MiEV diproduksi di Indonesia pada 2024 – van EV kei dengan jarak 133 km, 41 PS, 196 Nm

Mitsubishi Minicab-MiEV diproduksi di Indonesia pada 2024 – van EV kei dengan jarak 133 km, 41 PS, 196 Nm

Mitsubishi telah mengumumkan bakal mula memproduksi Minicab-MiEV di Indonesia pada tahun hadapan, di mana ia merupakan kali pertama one-box kei car diproduksi di luar Jepun. Minicab-MiEV ini pada asasnya merupakan Minicab versi semua-elektrik yang diperkenalkan pada tahun 2011, dan pernah dipertontonkan di Indonesia International Motor Show tahun ini.

Produksi bagi EV ini akan dikendalikan oleh PT Mitsubishi Motors Krama Yudha Indonesia (MMKI) di kilangnya yang terletak di Jawa Barat. Kilang terbabit telah beroperasi sejak April 2017 dan buat masa ini terlibat dalam pengeluaran Pajero Sport, Xpander dan Xpander Cross, dengan kapasiti sebanyak 220,000 unit setahun.

Perincian EV ini masih belum didedahkan, namun Minicab-MiEV spesifikasi Indonesia ini lebih kurang dengan apa yang ditawarkan di Jepun. Di negara kelahirannya, kenderaan komersil ringan bersaiz kecil ini menampilkan bateri lithium-ion 16-kWh yang mampu memberikan jarak pacuan hingga 133 km mengikut kitaran WLTC. Kuasanya dipacukan oleh motor elektrik tunggal pada kadar 41 PS (40 hp atau 30 kW) dan tork cecah 196 Nm.

Penjana kuasa elektriknya berasal daripada i-MiEV, dengan Mitsubishi menempatkan baterinya di bawah lantai kenderaan tanpa berkompromi tentang ruang kargo. Sebelum ini, Mitsubishi pernah membuat keputusan untuk menamatkan pengeluaran Minicab-MiEV, tetapi kemudian memutuskan untuk menyambung semula jualannnya pada November 2022 berikutan permintaan yang semakin meningkat untuk EV komersil, terutamanya daripada syarikat logistik dan kerajaan tempatan.

Di Jepun, Minicab-MiEV ditawarkan pada harga 2.431 juta yen (RM80,208) untuk varian dua-tempat duduk, sementara versi empat-tempat duduk berharga 2.453 juta yen (RM80,934). “Bagi memenuhi permintaan yang berkembang bagi Ev di rantau ASEAN, kami membuat keputusan untuk memproduksi kenderaan ini di luar Jepun buat pertama kalinya. Ia juga bagi meneruskan sokongan terhadap pembangunan industri automotif Indonesia, dan kami juga berharap dapat menyumbangkan inisiatif alam sekitar negara ini,” ujar Takao Kato, presiden dan CEO Mitsubishi Motors.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required