Kajian tunjuk pemandu BMW, EV miliki IQ lebih rendah

Kajian tunjuk pemandu BMW, EV miliki IQ lebih rendah

Ramai di antara kita suka berfikiran stereotaip bagi mengaitkan mereka yang memandu kenderaan-kenderaan tertentu sering melakukan perkara-perkara bodoh di atas jalan raya. Pemikiran-pemikiran sedemikian biasanya terhasil dari persepsi dan mungkin tidak tepat.

Jadi bagi mengetahui kebenaran dakwaan-dakwaan ini, laman Scrap Car Comparison dari United Kingdom telah melakukan kajian terhadap 2,000 pemandu British dengan membuat ujian kecerdasan otak (IQ).

Hasil keputusan ujian berkenaan kemudiannya akan membentuk statistik bukan sahaja untuk menunjukkan pemandu jenama mana yang paling pintar atau paling kurang pintar dari 22 jenama kenderaan, malah kedudukan bedasarkan jenis unit rangkaian kuasa, warna kenderaan dan juga subset personalisasi pada kenderaan juga dikelaskan untuk memberikan rumusan.

Kajian tunjuk pemandu BMW, EV miliki IQ lebih rendah

Hasilnya, pemandu-pemandu Skoda dilihat adalah yang paling pintar dengan mendapat purata ujian IQ sebanyak 99 markah. Ia diikuti Suzuki dengan markah purata 98.09, Peugeot (97.79), Mini (97.41) dan Mazda (95.91). Dan tiga kumpulan pemandu yang mendapat purata markah paling rendah adalah BMW (91.68), Fiat (90.14), dan paling teruk adalah Land Rover dengan 88.58 markah.

Ujian ini juga menunjukkan bahawa pemandu kenderaan dengan enjin petrol mempunyai IQ paling tinggi iaitu purata 94.35, berbanding pemandu kereta hibrid (93.89) dan diesel (92.91). Kereta elektrik penuh (EV) walaupun ia kereta paling canggih buat masa sekarang, kadar IQ purata pemilik-pemiliknya adalah yang paling rendah iaitu hanya 90.19.

Manakala untuk warna badan, pemilik kereta berwarna putih adalah yang paling pintar dengan markah purata 95.71, diikuti kelabu (94.97) dan merah (94.88). Antara tujuh warna yang dibandingkan ini, pemilik kereta berwarna hijau adalah yang paling rendah markah purata ujian IQ dengan hanya 88.43.

Kajian tunjuk pemandu BMW, EV miliki IQ lebih rendah

Akhir sekali, ujian ini juga mendapati bahawa pemilik-pemilik yang menggunakan nombor pendaftaran istimewa turut menunjukkan markah ujian IQ yang lebih rendah berbanding mereka yang menggunakan nombor plat biasa.

Ok, penulis sendiri tak pernah pakai BMW, Fiat atau Land Rover, kereta yang ada sekarang guna enjin petrol penuh, warna putih dan merah, serta tak pernah beli nombor plat mahal di JPJ. Phew. Anda pula bagaimana?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required