Polis akan pantau kawasan ‘panas’ di Lebuhraya DASH susulan video drift di Plaza Tol Denai Alam minggu lalu

Polis akan pantau kawasan ‘panas’ di Lebuhraya DASH susulan video drift di Plaza Tol Denai Alam minggu lalu

Walaupun sudah dibuka sekitar empat bulan, Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) masih lagi ‘lengang’ terutamanya di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) yang buat masa sekarang hanya ada kemudahan asas seperti tempat letak kereta yang lapang serta tandas dan surau awam.

Ini menyebabkan beberapa komuniti kelab kereta berminat untuk berkumpul di kawasan-kawasan R&R berkenaan, namun seperti kebanyakkan aktiviti seperti itu ia pasti akan melibatkan ‘aksi-aksi’ yang tidak sepatutnya dibuat di tempat awam.

Semalam satu video telah tular di media-media sosial menunjukkan sebuah Nissan 180SX telah melakukan aksi drift di lebuhraya berkenaan berdekatan R&R dan juga Plaza Tol Denai Alam. Susulan insiden berkenaan pihak Projek Lintasan Damansara-Shah Alam Sdn Bhd (PROLintas) iaitu pemegang konsesi lebuhraya tersebut telahpun mengeluarkan kenyataan rasmi.

Menurut PROLintas, pihaknya memandang serius perhimpunan besar kenderaan berkelajuan tinggi dan aktiviti lumba haram yang berlaku di sekitar Kawasan Rehat dan Rawat (RSA) Denai Alam malam minggu lalu.

“Untuk rekod, tiada permit sah dikeluarkan oleh mana-mana pihak untuk sebarang perhimpunan besar sedemikian dijalankan dikawasan terbabit.

“Pihak DASH bekerjasama rapat dengan Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Selangor, Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk membantu siasatan kejadian berkenaan. Difahamkan pihak JSPT juga merancang untuk menjalankan operasi di kawasan yang dilaporkan berlaku aktiviti haram itu.

“Hasil pemantauan mendapati, susulan kejadian itu, beberapa kesan tayar kenderaan ditinggalkan di sepanjang laluan dikenal pasti,” kata PROLintas dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam dan menambah bahawa pihaknya melarang sekeras-kerasnya kegiatan lumba haram di atas Lebuhraya DASH serta menasihatkan pengguna agar sentiasa mematuhi had laju dan semua peraturan pemanduan.

“Kegiatan itu bukan sahaja membahayakan diri mereka malah mengancam keselamatan pengguna lebuh raya yang lain serta menimbulkan keresahan penduduk sekitar.

“Pihak DASH mengalu-alukan maklum balas orang ramai dan akan terus komited menyelesaikan segala isu yang timbul demi menjamin keselamatan dan keselesaan pengguna serta komuniti sekeliling,” tulis kenyataan itu lagi.

Lebuhraya DASH merupakan lebuhraya bertingkat yang dibina merentas kawasan perumahan dan perniagaan. Kehadiran komuniti-komuniti berkereta ini juga dilaporkan mengganggu penduduk tempatan di bawah lebuhraya berkenaan kerana deruman ekzos besar serta enjin yang telah ditala menghasilkan letupan ‘pops & bang’ menerusi tip ekzos dari kereta-kereta berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required