Lumba haram Lebuhraya DASH – 2 mekanik ditangkap, 2 Proton Satria disita, 4 suspek masih dicari polis

Lumba haram Lebuhraya DASH – 2 mekanik ditangkap, 2 Proton Satria disita, 4 suspek masih dicari polis

Selain dari video tular sebuah Nissan 180SX yang melakukan aksi drift di Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH) berhampiran Plaza Tol Denai Alam malam minggu lalu, semalam turut tular video (mungkin dari CCTV DASH sendiri) enam buah Proton Satria menjadikan plaza tol tersebut sebagai garis mula satu perlumbaan haram.

Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (BSPTD) Shah Alam hari ini telah pun mengeluarkan kenyataan bahawa beberapa kenderaan terlibat dalam video berkenaan telahpun disita bersama beberapa orang suspek yang sudahpun ditangkap.

Menurut Ketua Polis Daerah Shah Alam ACP Mohd Iqbal Bin Ibrahim, pihaknya telah menerima satu laporan pada pukul 11.35 malam 27 Februari lalu berkenaan satu video viral samseng jalanan melibatkan enam buah kereta di Lebuhraya DASH.

“Siasatan awal mendapati kejadian berlaku pada 27 Februari 2023 jam lebih kurang 0030hrs sehingga jam 0130hrs melibatkan motokar jenis Satria yang melakukan aksi berlumba bermula daripada Plaza Tol Denai Alam sehingga ke KM 0 (susur ke Pulau Angsa) Lebuhraya DASH dan berpatah balik melawan arus sehingga ke Plaza Tol Denai Alam.

“Tangkapan dan rampasan kenderaan jenis Proton Satria telah dibuat ke atas 2 saspek (L)(M) berumur 20 tahun dan 29 tahun yang bekerja sebagai mekanik dipercayai terlibat dalam perlumbaan ini dan 4 lagi masih dikesan. Kes disiasat dibawah Seksyen 42(1) APJ 1987 – memandu secara melulu dan merbahaya sehingga mengganggu pengguna jalan raya yang lain,” kata Iqbal dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Beliau turut meminta saksi atau orang ramai yang mempunyai maklumat diminta membantu siasatan dengan menghubungi Pegawai Penyiasat BSPT Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam, Inspektor Mohd Zulkifli Bin Razak di talian 019-4475767.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required