Lebih 80% faktor utama kemalangan jalan raya berpunca dari sikap manusia – Timbalan MOT

Lebih 80% faktor utama kemalangan jalan raya berpunca dari sikap manusia – Timbalan MOT

Berdasarkan hasil kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), lebih 80% faktor utama kemalangan jalan raya sehingga mengakibatkan kematian di negara ini adalah berpunca daripada sikap manusia.

Menurut Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Hasbi Habibollah, rumusan berdasarkan kajian terbabit juga turut mendapati faktor rekaan, infrastruktur dan keadaan jalan hanya menyumbang sekitar 13% kepada kemalangan maut di jalan raya, laporan Berita Harian.

Beliau turut berkata, selain itu, kira-kira 7% kemalangan menyebabkan kematian adalah berpunca daripada keadaan kelayakan jalan atau aspek teknikal kenderaan bermotor yang digunakan.

“Kementerian Pengangkutan melalui Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan MIROS telah melaksanakan pelbagai program intervensi bagi menangani isu keselamatan jalan raya secara berterusan.

“Sebagai contoh, program Kesedaran Keselamatan dan Advokasi Terfokus untuk Pengguna Jalan Raya (SAFER) telah dilaksanakan JPJ di seluruh negara dengan memfokuskan kumpulan sasar berbeza, dalam memberi kesedaran mengenai keselamatan jalan raya, khususnya kepada penunggang motosikal. Ini kerana lebih 60% kematian akibat kemalangan jalan raya membabitkan penunggang motosikal,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sesi jawab lisan di Dewan Rakyat pagi tadi. Ia adalah bagi menjawab soalan Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) mengenai punca dan penyelesaian dilaksanakan kementerian berkenaan isu kemalangan jalan raya dan kematian akibat nahas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required