Kia Sorento 2023 kini di M’sia – 2.5L petrol, 2.2L diesel AWD, 6- atau 7-tempat duduk, CKD; RM211k-RM255k

Kia Sorento 2023 kini di M’sia – 2.5L petrol, 2.2L diesel AWD, 6- atau 7-tempat duduk, CKD; RM211k-RM255k

Malam ini, Dinamikjaya Motors Sdn Bhd selaku pengedar rasmi Kia bagi pasaran Malaysia telah pun melancarkan SUV Kia Sorento 2023. Walau pun sepatutnya SUV ini dilancarkan di pasaran tempatan pada hujung tahun lalu, namun rancangan itu tertunda ekoran disebabkan faktor yang tidak dapat dielakkan.

Merupakan unit pemasangan tempatan (CKD) yang diproduksi di kilang pemasangan milik Inokom di Kulim, Kedah, Sorento generasi ke-empat ini ditawarkan dengan dua jenis bentangan tempat duduk iaitu konfigurasi tujuh-tempat-duduk (bentangan 2-3-2) bagi varian asas Smartstream 2.5L MPI 2WD.

Manakala bagi konfigurasi enam-tempat duduk (2-2-2) pula diberikan dua pilihan varian iaitu Smartstream 2.5L MPI 4WD dan Smartstream 2.2L Turbo CRDi 4WD. Telah pun dibuka tempahannya sejak pertengahan Januari lalu, ia ditawarkan pada harga antara RM211,498 hingga RM255,228.

Kia Sorento 2023 kini di M’sia – 2.5L petrol, 2.2L diesel AWD, 6- atau 7-tempat duduk, CKD; RM211k-RM255k

Bagi kedua-dua varian enjin 2.5L Smartstream petrol, ia dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan yang mampu memberikan kuasa hingga 177 hp pada 6,000 rpm dan tork 232 Nm pada 4,000 rpm. Ia boleh mencapai kelajuan maksimum hingga 195 km/j.

Manakala untuk enjin Smartstream 2.2L turbo CRDi diesel, ia ditampilkan dengan unit baharu bagi transmisi dwi-klac basah dengan lapan-kelajuan (8DCT) yang direkabentuk bagi menawarkan penukaran gear yang lebih lancar dan mampu memberikan penjimatan bahan api. Enjin ini mampu menghasilkan hingga 199 hp pada 3,800 rpm dan tork 440 Nm dari 1,750 hingga 2,750 rpm. Padanan penjana kuasa ini mampu memberikan kelajuan maksimum hingga 205 km/j.

Sorento 2023 ini dibangunkan dengan platform crossover saiz pertengahan N3 baharu dari Hyundai dan diberikan rekaan yang lebih moden serta menyerlah berbanding model sebelumnya. Ia memiliki ukuran dimensi 4,810 mm panjang, 1,900 mm lebar, 1,695 mm tinggi (+5 mm bagi varian diesel) dan jarak roda cecah 2,815 mm. Ia juga mempunyai jarak kelegaan tanah (ground clearance) hingga 176 mm.

Dengan konsep ‘refined boldness’, Sorento 2023 menampilkan imej estetika, elegan dan sporty. Bahagian hadapan Sorento 2023 kini tampil bersama gril ‘tiger nose’ interpretasi gaya baharu Kia dengan bentuk yang lebih lebar. Ia turut disepadukan bersama lampu utama yang lebih nipis yang turut menampilkan lampu nyalaan siang LED ‘tiger eyeline’ baharu. Bahagian apron bawah pula menampilkan corong pengambilan yang lebih besar disambungkan ke corong udara berbentuk-L pada sudut bampar.

Melihat bahagian sisinya, scuttles krom pula menyerlahkan lagi penampilannya dan disambungkan dengan “shark fin” krom. Manakala untuk bahagian belakangnya, turut mengalami perubahan yang signifikan, dengan empat palang lampu belakang. Selain itu, ia turut ditambahkan dengan kemasan bampar hitam yang besar dan corong tiruan yang disepadukan dengan pencahayaan dan reflektor.

Untuk ruang kabinnya, Kia berkata, ia diberikan kualiti material yang dipertingkatkan bagi menambah elemen sofistikated dengan gabungan kemasan metalik, upholstery kulit dan sulaman efek kayuan pada permukaan. Pandangan yang cukup menyerlah pada papan pemuka dengan dwi corong pendingin hawa, dengan bahagian tengahnya tersambung pada panel kawalan untuk sistem suhu dwi-zon, dengan skrin sesentuh infotainmen 10.25-inci yang terletak di bawahnya.

Sorento untuk pasaran Malaysia juga didatangkan dengan tuil gear tradisional berbanding rotary dial, dan anda lebih mudah untuk membezakan antara model 2WD dan AWD dengan kehadiran butang kawalan pada konsol tengah. Bagi model AWD, ia turut memiliki lebih banyak mod pemanduan serta penahan brek auto.

Varian tertinggi pula menerima roda 19-inci (berbanding unit 18-inci), kluster instrumen digital 12.3-inci (versi 7-tempat duduk menerima paparan pelbagai-info dan dail analog), sistem bunyi BOSE®, upholstery kulit (berbanding fabrik) serta tirai belakang.

Kesemua varian diberikan tempat duduk larasan elektronik (tempat duduk penumpang hadapan bagi versi 6-tempat duduk pula memiliki kawalan pada sisinya), kemasukan dengan hanya satu-sentuhan untuk ke barisan ketiga, corong udara untuk barisan kedua dan ketiga, tailgate kuasa, dan tempat duduk barisan kedua yang boleh dilipat, pengecas tanpa wayar bagi telefon pintar yang ditempatkan di konsol tengah, ketersambungan Apple Carplay dan Android Auto.

Bagi aspek keselamatan, kesemua varian Sorento 2023 dilengkapi dengan enam beg udara, ABS, EBD, Bantuan Brek (BA), sistem bantuan pemandu termaju (ADAS), Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), Sistem Kawalan Cengkaman (TCS), Kawalan Brek Pelbagai-Pelanggaran (MCB), Kawalan Bantuan Naik Bukit (HAC) dan cagak Isofix.

Sekali lagi, harga atas jalan tanpa insurans bagi Kia Sorento 2023 ialah RM211,498.40 untuk 2.5 2WD 7-tempat duduk, RM235,498.40 bagi 2.5 AWD 6-tempat duduk dan RM255,228.80 untuk 2.2D AWD 6-tempat duduk. Ia turut didatangkan dengan waranti lima-tahun atau 100,000 km dan pakej servis (termasuk kos buruh, alat ganti dan minyak pelincir).

GALERI: Kia Sorento Smartstream 2.5L MPI 4WD 2023


GALERI: Kia Sorento Smartstream 2.2L Turbo CRDi 4WD 2023


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required