Peraturan baru di Australia saman sehingga RM6.6k jika halang pengecas EV – patut dilaksana di M’sia??

Peraturan baru di Australia saman sehingga RM6.6k jika halang pengecas EV – patut dilaksana di M’sia??

Di New South Wales, Australia, pemandu yang menghalang pengecas kenderaan elektrik (EV) kini boleh disaman sehingga A$2,200 (RM6,639) mengikut undang-undang baru yang diperkenalkan pada November tahun 2022. Perkara ini dilaporkan oleh The Driven.

Undang-undang yang ditambah kepada Peraturan Jalan Raya New South Wales ini menyatakan bahawa “pemandu kenderaan yang bukan dikuasakan oleh elektrik tidak dibenarkan berhenti di kawasan letak kereta kenderaan elektrik.” Mereka yang melanggar peraturan ini boleh dikenakan denda sehigga 20 unit penalti, yang bersamaan dengan A$2,200 (RM6,648). Di dalam komuniti pengguna kenderaan elektrik kesalahan ini dipanggil sebagai ‘ICEing’.

Pengguna kenderaan plug-in hybrid yang sedang mengecas di kawasan ini tidak lagi akan disaman, dan begitu juga dengan kenderaan elektrik yang keretanya memang sedang disambung kepada pengecas. Pemilik EV yang meletakkan kereta di dalam petak mengecas, tetapi sebenarnya tidak mengecas akan dikenakan saman kerana menghalang penggunaan pengecas tersebut.

Peraturan baru di Australia saman sehingga RM6.6k jika halang pengecas EV – patut dilaksana di M’sia??

Di kawasan lain Australia, Victoria juga sudah melaksanakan saman untuk kesalahan ‘ICEing’ sejak 2020, tetapi denda maksimum yang dikenakan atas kesalahan “memberhentikan kenderaan dalam kawasan letak kereta kenderaan elektrik” adalah lebih rendah, iaitu A$330.44 (RM996.62). Di Queensland, saman untuk kesalahan sama adalah A$2,757 (RM8,315).

Meletakkan kenderaan enjin biasa di dalam kawasan mengecas kenderaan elektrik juga kerap berlaku di Malaysia, sehingga pengendali terpaksa mengambil langkah sendiri dengan meletakkan palang dan sebagainya. Mungkinkah cara saman ini patut dilaksanakan di negara kita?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required