Honda WR-V 2023 diperkenal di Thailand — SV/RS; 1.5L NA, CVT; Honda Sensing/ACC; dari RM103k

Honda WR-V 2023 diperkenal di Thailand — SV/RS; 1.5L NA, CVT; Honda Sensing/ACC; dari RM103k

Honda WR-V generasi kedua telah dilancarkan di Thailand, beberapa bulan selepas ia membuat penampilan global di Indonesia, November lalu. Dipertontonkan pertama kali sebagai SUV RS Concept yang muncul pada November 2021, nama singkatan bagi “Winsome Runabout Vehicle” ini bersaing dalam segmen SUV kompak dan diposisikan di bawah HR-V.

Di Indonesia, model ini bersaing dengan Toyota Raize dan Daihatsu Rocky, yang merupakan model bersaudara bagi Perodua Ativa di sini. Bagaimanapun, Thailand belum menerima semua SUV DNGA tersebut, dan WR-V tidak mempunyai pesaing di sana ketika ini.

Dari segi dimensi, WR-V berukuran 4,060 mm panjang, 1,780 mm lebar, 1,608 mm tinggi dengan jarak antara roda 2,485 mm. Sebagai perbandingan, Ativa mempunyai ukuran 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar, 1,635 mm tinggi dan jarak antara rodanya 2,525 mm. Jarak kelegaan tanah WR-V pula ialah 220 mm.

Honda WR-V 2023 diperkenal di Thailand — SV/RS; 1.5L NA, CVT; Honda Sensing/ACC; dari RM103k

Di Thailand, WR-V ditawarkan dalam dua varian: SV dengan harga 799,000 baht (RM103,072) dan RS yang paling tinggi dengan 869,000 baht (RM112,102). Empat pilihan warna disediakan, terdiri daripada Taffeta White, Meteoroid Gray Metallic, Crystal Black Pearl dan Stellar Diamond Pearl dengan dua warna terakhir itu melibatkan tambahan 6,000 baht (RM774).

RS juga datang dengan warna dua-tona eksklusif terdiri daripada warna utama Ignite Red Metallic dan bumbung hitam. Pelbagai aksesori dari katalog Modulo juga boleh dipilih oleh pelanggan.

Semua varian dikuasakan oleh enjin 1.5 liter NA empat-silinder DOHC dengan i-VTEC yang menghasilkan 121 PS pada 6,g00 rpm dan 145 Nm pada 4,300 rpm. Kuasa dihantar ke roda depan melalui kotak gear CVT, dengan tetapan yang sama dengan WR-V yang ada di Indonesia.

Honda WR-V 2023 diperkenal di Thailand — SV/RS; 1.5L NA, CVT; Honda Sensing/ACC; dari RM103k

SV dibezakan daripada RS dengan rekaan perincian gril dengan garis melintang, sementara RS dengan kemasan krom. Varian paling asas pula menggunakan rim 16-inci lima jejari berbanding RS dengan rim 17-inci dua-tona. Di dalam, warna yang digunakan untuk RS pada umumnya adalah hitam dengan kemasan merah. SV pula hadir dengan kemasan perak di pintu dan papan pemuka.

Bagi kelengkapan, SV datang standard dengan lampu LED, DRL LED, lampu belakang LED dengan lampu isyarat sequential, cermin sisi kuasa elektrik, kerusi balutan gabungan kulit buatan/fabrik dengan benang biru, stereng balutan kulit dengan benang biru, pendingin automatik, sistem tanpa kunci, penghidup enjin jarak jauh, Honda Smart Key Card, paparan multi-into TFT 4.2-inci, kamera undur pelbagai sudut dan perehat lengan depan.

Turut ada skrin sentuh tujuh-inci dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, dengan empat pembesar suara. Sistem keselamatan pasif termasuklah bantuan kestabilan, bantuan mula mendaki, empat beg udara, ABS dan EBD.

RS pula datang dengan tambahan lampu kabus LED, paddle shifter, ruang dalaman dengan jahitan merah, perehat lengan belakang, sistem dengan enam-pembesar suara, Honda Connect telematik serta enam beg udara.

Pakej Honda Sensing juga standard untuk kedua-dua varian, termasuk ciri Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keeping Assist System (LKAS), Road Departure Mitigation System dengan Lane Departure Warning (RDM dengan LDW), Auto High-Beam (AHB), Adaptive Cruise Control (ACC) dan Lead Car Departure Notification System (LCDN). RS diberikan tambahan LaneWatch.

Dengan WR-V masuk pasaran Thailand, Malaysia dijangka akan menjadi pasaran seterusnya untuk model ini. SUV kompak ini sudah dilihat di jalan raya kita untuk ujian, walaupun Honda Malaysia belum mengesahkan apa-apa berkaitan model ini di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required