Pasukan khas rangka dasar industri EV negara — MITI

Pasukan khas rangka dasar industri EV negara — MITI

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) akan merangka dasar khusus untuk kenderaan elektrik (EV) susulan daripada pembangunan pesat teknologi mapan berkenaan dalam industri automotif, lapor NST.

Timbalan Menteri MITI, Liew Chin Tong memaklumkan dasar berkenaan ketika ini sedang dirangka oleh sebuah pasukan petugas khas yang memberi tumpuan kepada EV. “Pasukan khas berkaitan EV ini telah diluluskan oleh Kabinet pada 17 Februari lalu, dan akan menilai semula pengilang, pengimport dan jenama agar peluang dapat diberikan kepada syarikat tempatan.

Mereka juga akan menilai aspek berikutnya membabitkan rangkaian stesen pengecas selain daripada elektronik dan elektrikal bersama pengeluar EV. Jadi, kerajaan memerlukan lebih masa untuk menggariskan masa depan EV ini,” ujar beliau ketika menjawab pertanyaan di parlimen, hari ini.

Liew juga menambah bahawa pengeluaran EV tempatan mungkin boleh menjadi kenyataan dalam tempoh dua tahun lagi, melihat kepada pembangunan rancak industri berkenaan di peringkat global.

“Dari sudut harga dan pengilangan EV, ia menunjukkan perubahan ketara melibatkan persaingan dan peralihan dari enjin konvensional kepada EV. Dengan itu, mungkin akan ada peluang baru dalam tempoh setahun dua ini,” ujarnya. Sebelm ini, MITI mensasarkan akan ada pelaburan sebanyak RM20 bilion menjelang tahun 2025 di bawah industri EV.

Pasukan khas rangka dasar industri EV negara — MITI

Dalam perkembangan lain, Liew menafikan yang Proton diberikan layanan istimewa walaupun ia kini dikawal oleh sektor swasta. Beliau juga berkata bahawa kementerian sudah bersedia untuk mengemaskini Dasar Automotif Negara (DAN/NAP) 2020 yang selari dengan pembangunan dan perkembangan industri automotif global.

“Di bawah NAP 2020, kriteria bagi Malaysian Vehicle Project (MVP) menjadi garis panduan yang telah menetapkan status Proton sebagai pengeluar kenderaan tempatan. Antara kriteria MVP berkenaan adalah mempunyai pegangan majoriti tempatan; memberi fokus terhadap pembangunan rantaian bekalan tempatan; menjalankan kaji selidik dan pembangunan (R&D) tempatan; serta menyediakan peluang pekerjaan untuk warga Malaysia.

“Kerajaan tidak memberikan layanan istimewa kepada Proton dan Perodua; malahan kerajaan mempertahankan dasar sedia ada, iaitu NAP 2020. Kami telah bersedia untuk mengemaskini dasar berkenaan berikutan perubahan deras yang berlaku dalam industri automotif,” jelasnya di Dewan Rakyat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required