Motosikal tukar lorong tiba-tiba dan menyebabkan perlanggaran – antara sebab AEB penting pada kereta

Motosikal tukar lorong tiba-tiba dan menyebabkan perlanggaran – antara sebab AEB penting pada kereta

Ini ada satu lagi video pertembungan antara kereta dan motosikal. Ia bukan setakat berlaku sekali, tetapi dua kali, melibatkan sebuah kereta dan juga dua buah motosikal dalam masa selang beberapa saat.

Pada permulaan video kita boleh melihat pemandu kereta berada di lorong sebelah kanan, dan dengan tidak semena-mena, muncul motosikal yang baru keluar dari simpang di kiri terus masuk ke lorong paling kanan, sekaligus mengakibatkan kemalangan antara keduanya.

Memanglah, perkara sudah berlaku, tetapi kita masih boleh mengambilnya sebagai pengajaran. Kemalangan ini mungkin dapat dielakkan sekiranya kedua-dua belah pihak mengambil langkah tertentu. Untuk penunggang motosikal, sekurang-kurangnya beliau boleh memerhati lebih cermat sebelum keluar simpang, dan melihat kenderaan lain termasuk di titik buta sebelum menukar lorong.

Satu video 2 kemalangan dengan kereta yang sama.

Video ; ownerr

Posted by Aidan Ahmad on Monday, 10 April 2023

Pemandu kereta pula mungkin boleh memberikan lebih perhatian untuk mengelak (mungkin keadaan tidak membenarkan) atau membrek lebih awal untuk mengelakkan perlanggaran. Kelajuan kereta tersebut tidak terpapar pada video dashcam ini, tetapi jika melihat kepada garisan jalan, ia semakin perlahan sebelum perlanggaran berlaku.

Jika input daripada pemandu tidak mencukupi, pada waktu inilah sistem keselamatan Autonomous Emergency Braking (AEB) boleh bertindak untuk membrek secara maksimum bagi mengurangkan kesan perlanggaran atau mungkin mengelakkan berlaku sama sekali.

Satu perkara yang tidak dijangka berlaku di penghujung video ini. Sedang pemandu kereta cuba untuk membantu penunggang motosikal bangun ke tepi jalan, sebuah lagi motosikal dengan laju tiba-tiba terbabas dari lorong yang sama, ke arah lorong bertentangan. Mungkin dia terlalu laju, tidak sempat untuk mengelak kereta yang berhenti kerana kemalangan tetapi kami tidak pasti sama ada berlaku perlanggaran dengan kereta ataupun tidak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Mahidir on Apr 15, 2023 at 11:01 am

    Pemandu kereta itu telah sebabkan 2 kemalangan motor, mata kepala dia letak mana, adakah letak kat seat belakang atau kat bonet kereta

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required