Sime Darby Motors masuk pasaran Indonesia bagi BMW, MINI bersama PT Performance Motors Indonesia

Sime Darby Motors masuk pasaran Indonesia bagi BMW, MINI bersama PT Performance Motors Indonesia

Sime Darby telah memasuki pasaran kereta penumpang Indonesia dengan PT Performance Motors Indonesia, kerjasama antara anak syarikat Sime Darby, Sime Singapore dan Galeon Group. PT Performance Motors Indonesia memasuki Jakarta dan Medan dengan dua pengedaran yang mewakili jenama BMW dan MINI.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat terbabit, pembukaan kedua-dua lokasi di Jakarta dan Medan merupakan titik permulaan bagi perkembangan Sime Darby Motors bagi pasaran Indonesia, dan ia akan diperkembangkan ke jajahan lain termasuk di Jawa dan Sumatera seperti mana sasaran BMW Group yang ingin memperluaskan pasarannya di negara berkenaan.

Ditubuhkan lebih 22 tahun yang lalu, BMW Group Indonesia yang dimiliki sepenuhnya oleh BMW AG, dan kini mengalu-alukan kedatangan Sime Darby Motors menyertai rangkaian pengedaran BMW Group Indonesia serta menjalinkan kerjasama dengan Galeon Group sebagai keyakinan yang tinggi terhadap kehadiran syarikat berkenaan di Indonesia, sekaligus memperkukuhkan lagi prestasi jualan kedua-dua jenama berkenaan di pasaran ini, ujar presiden BMW Group Indonesia, Ramesh Divyanathan.

Sime Darby Motors masuk pasaran Indonesia bagi BMW, MINI bersama PT Performance Motors Indonesia

“Menyertai perniagaan automotif sejak tahun 1989, Galeon mempunyai kepakaran dan kefahaman kritikal tentang persada automotif tempatan. Kami berharap untuk terus berkembang bersama BMW Group Indonesia sebagai rakan kongsi strategik, dan bekerjasama rapat untuk mengembangkan jenama BMW dan MINI di Indonesia,” kata CEO Kumpulan Sime Darby Berhad Datuk Jeffri Salim Davidson.

“Sime Darby mempunyai pengalaman berharga dalam sektor automotif merentasi rantaian nilai dan akan menjadikan rakan kongsi yang hebat untuk berkembang bersama. Dengan pengalaman automotif dan BMW yang kukuh Sime Darby, sistem back-end yang kukuh dan kapasiti kewangan yang kukuh untuk menyokong pertumbuhan, kami yakin perkongsian ini akan membawa kejayaan,” kata ketua Galeon Grouo Leonel Gozali.

Minggu lalu, BMW Indonesia telah terpilih sebagai rakan kongsi mobiliti mampan untuk KTT ASEAN 2023 yang akan berlangsung di Labuan Bajo pada 9 hingga 11 Mei ini, dan menyumbangkan sebanyak 13 unit kenderaan elektrik BMW iX untuk digunakan oleh pemimpin dari 10 buah negara yang akan ke sana bagi menghadiri persidangan tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required