Perodua sasar isu penapis minyak enjin bocor selesai pertengahan tahun ini; 40k unit kenderaan terlibat

Perodua sasar isu penapis minyak enjin bocor selesai pertengahan tahun ini; 40k unit kenderaan terlibat

Perodua mensasarkan untuk menyelesaikan isu penapis minyak pelincir yang kerap bocor pada model-modelnya menjelang pertengahan tahun ini. Perkara ini dinyatakan oleh CEO dan Presiden Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad ketika ditanya oleh pihak media pada Malaysia Autoshow 2023 yang berlangsung di MAEPS, Serdang hari ini.

Menurut Zainal lagi, semua kenderaan yang terjejas ini adalah unit-unit yang diservis di pusat servis bertauliah Perodua yang menggunakan alat ganti asli Perodua. Walau bagaimanapun, ia tidak melibatkan kenderaan-kenderaan baharu yang keluar dari kilang kerana ia dibekalkan oleh vendor yang berbeza.

Buat masa sekarang Perodua mengesahkan bahawa sekitar 40,000 unit kenderaan dari keseluruhan 4.5 juta kenderaan Perodua yang masih berada di atas jalan raya terjejas dengan masalah ini, dan ia terdiri dari model-model termasuk Axia, Myvi, Alza dan Ativa. Perodua Aruz pula disahkan tidak terlibat dengan isu penapis minyak pelincir enjin yang bocor ini.

Zainal turut menyatakan bahawa mana-mana pelanggan yang terjejas dengan masalah ini perlu membawa kenderaan mereka ke pusat servis Perodua – pihaknya bukan hanya akan menukar penapis minyak berkenaan, malah turut akan menukar sekali minyak enjin secara percuma, tanpa sebarang caj.

Beliau turut menyatakan tuntutan trend waranti berkenaan dilihat telah menurun bermula pada bulan Februari lalu apabila kebanyakkan kenderaan yang terjejas telah menerima unit penapis minyak yang telah dikemaskini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Kat dalam media sosial ramai yang pakai model aruz… yang ada masalah oil filter bocor ni…

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required