K’jaan bakal benarkan rakyat mohon peruntukan kecil untuk baiki lubang, longkang tersumbat – Rafizi Ramli

K’jaan bakal benarkan rakyat mohon peruntukan kecil untuk baiki lubang, longkang tersumbat – Rafizi Ramli

Jika anda berhajat mahu membaiki lubang di jalan raya tetapi tidak sanggup mengeluarkan bajet sendiri untuk berbuat demikian, tidak lama lagi kerajaan bakal bantu untuk membiayai kerja-kerja pembaikian berkenaan. Menurut laoporan oleh Malaysiakini, Kementerian Ekonomi bakal membuka peluang kepada rakyat untuk membuat permohonan peruntukan bagi sebarang projek pembangunan dan infrastruktur kecil awam secara terus kepada kementerian.

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata sistem permohonan itu kini dalam persediaan akhir dan kementeriannya akan menerangkan secara lanjut mengenai bentuk permohonan projek yang dibenarkan serta syarat yang berkaitan apabila diperkenalkan nanti, dijangka dalam tempoh antara dua hingga tiga minggu nanti. Ini termasuklah untuk kerja-kerja baiki jalan berlubang dan atasi masalah longkang tersumbat.

“Kerajaan persekutuan sedang membuat perubahan bagi menyalurkan peruntukan kecil untuk rakyat. Selama ini, sebagai wakil rakyat, saya terpaksa melakukan pelbagai perkara seperti membaiki longkang dan sebagainya.

“Kita merancang supaya selepas ini peruntukan untuk projek rakyat boleh dipohon terus kepada kementerian oleh sesiapa sahaja dan tidak perlu melalui semua lapisan (birokrasi),” kata Rafizi.

Beliau turut berkata, peluang itu turut dibuka bagi memberi ruang kepada rakyat memberi input dan cadangan pembangunan kepada kerajaan yang kemudian akan dipadankan dengan perancangan jabatan berkaitan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required