Polis Johor berkas dua suspek yang menyamar jadi polis – guna lampu beacon cuba tahan kenderaan lain

Ketua Polis Johor, Dato’ Kamarul Zaman Mamat mengesahkan pihaknya telah memberkas dua suspek yang dipercayai menyamar sebagai anggota polis dan cuba menahan kenderaan lain di KM 41.5 Lebuhraya Utara-Selatan menghala ke utara, berhampiran Kulai, pagi semalam.

Menurutnya, berdasarkan laporan yang diterima, terdapat satu video tular dimuatnaik di laman media sosial Facebook oleh pemilik akaun Freeman Gan yang memaparkan dia dikejar sebuah kereta yang dinaiki tiga individu yang menyamar sebagai pasukan polis.

Ekoran insiden terbabit, sepasukan polis dari Jabatan Siasatan Jenayah IPD Kulai telah memberkas dua suspek lelaki tempatan berumur 43 tahun dan 48 tahun untuk siasatan lanjut.

“Salah seorang suspek merupakan penjawat awam dan berdasarkan semakan, dia tidak memiliki sebarang rekod jenayah. Manakala seorang lagi suspek mempunyai rekod jenayah lampau bersabit kes dadah. Pihak polis juga telah merampas beberapa barangan seperti baju pantulan cahaya, lampu beacon mudah alih, lampu suluh, headlight dan sebuah Honda City.

Polis Johor berkas dua suspek yang menyamar jadi polis – guna lampu beacon cuba tahan kenderaan lain

“Kedua-dua suspek direman di Mahkamah Majistret Kulai jam 10 pagi tadi. Kes disiasat di bawah Seksyen 170 Kanun Keseksaan , jika disabit kesalahan boleh dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda atau pun kedua-duanya dan Seksyen 135 (1) Akta Kastam 1967 yang jika disabit kesalahan boleh dikenakan denda tidak kurang daripada 10 kali nilai barang atau RM100,000, yang mana lebih besar, dan tidak lebih 20 kali nilai barang atau RM500,000, yang mana lebih besar, atau penjara tidak kurang enam bulan atau tidak melebihi lima tahun, atau kedua-duanya sekali,” kata Kamarul Zaman.

Tambahnya, Polis Johor tidak akan berkompromi dan mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak mengikut undang-undang dalam usaha membanteras kejadian jenayah.

Awal pagi semalam, video berdurasi 26 saat berkenaan tular di Facebook memaparkan mangsa dikejar sebuah kereta berwarna perak, dinaiki tiga lelaki yang menyamar sebagai polis. Rakaman video pendek itu menunjukkan kesemua suspek berpakaian ves seperti polis dan mengenakan penutup muka bagi mengelak wajahnya dirakam. Salah seorang suspek turut memegang lampu beacon, manakala suspek yang duduk di tempat duduk belakang pula menyuluh ke arah kenderaan mangsa sebagai isyarat menyuruh mangsa berhenti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required