Perodua Axia E manual 2023 dilihat di Malaysia — warna kelabu baru, bampar lama; bakal dilancar?

Perodua Axia E manual 2023 dilihat di Malaysia — warna kelabu baru, bampar lama; bakal dilancar?

Ramai yang sedia maklum, ketik Perodua Axia 2023 dilancarkan Februari lalu, pengeluarnya akan tetap menawarkan varian E dari generasi pertama model itu bagi memenuhi keperluan sebagai kereta paling murah di Malaysia. Tidak dinyatakan secara tepat bila Axia E tersebut akan diperkenalkan semula (asalnya April), dan tidak juga ada perincian spesifikasi dan harganya.

Namun kini pengenalannya macam sudah dekat. Seorang pembaca paultan.org, Muhd Hamka terserempak dua unit yang berkemungkinan besar ialah Axia E terbaru. Rim “kompang” besi jelas kelihatan, dan lebih menarik adalah unit kelabu yang ada dalam gambar ini.

Perodua Axia E manual 2023 dilihat di Malaysia — warna kelabu baru, bampar lama; bakal dilancar?

Varian E sebelum ini untuk Axia 2019 hanya ditawarkan dalam Glittering Silver dan Ivory White, maka warna kelabu ini sepertinya menjadi penawaran terbaru yang akan menjadi sebahagian daripada kemaskini bagi model 2023. Apa yang tidak akan ditambah ialah cermin sisi warna badan serta sensor parkir dan pengilap di belakang.

Anehnya, kereta yang dilihat ini menggunakan wajah depan Axia 2017 dan bukannya Axia 2019. Model yang lebih lama itu tidak mempunyai wajah depan yang lebih agresif pada bahagian bampar dengan garisan yang tidak terlalu ketara di bahagian bukaan sudutnya. Ia agak berlainan daripada bahagian belakang kedua-dua kereta ini, dengan rekaan bampar nampak lebih cenderung kepada model Axia E 2019, juga dengan bukaan udara hiasan di sudutnya.

Perodua Axia E manual 2023 dilihat di Malaysia — warna kelabu baru, bampar lama; bakal dilancar?

Hanya ada gambar ini sahaja buat masa ini untuk diperhatikan, jadi maklumat dan kelainan penampilannya sehingga info rasmi didedahkan, serta sama ada gabungan rekaan Axia lama dan baru ini memang diinginkan begitu (mungkin untuk kurangkan lagi kos?). Apa yang sudah diketahui adalah unit enjin 1KR-VE 1.0 liter NA tiga-silinder VVT-i akan kekal dan dipadankan dengan transmisi manual lima-kelajuan.

Axia varian E ini, yang selalu menerima jolokan “kereta sekolah memandu” telah beredar sejak Axia pertama diperkenalkan pada 2014 dan kekal dalam barisan penawaran Perodua serta diberi kemaskini pada 2017 dan 2019. Sebelum ini, ia dijual pada harga RM24,090 atas jalan tidak termasuk insuran. Berapa harga barunya nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • azmee abdillah on Jun 15, 2023 at 1:47 pm

    Axia model is still trending, affordable, fuel efficient, average incomne earner, style, if possible, add to 1.0 auto.with current traffic on the roads. more mtce efficient, there’s no other car that can challenge perodua AXIA………trustworthy.want to buy……

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required