UMW Toyota bakal lancarkan Innova Zenix 21 Jun ini

UMW Toyota bakal lancarkan Innova Zenix 21 Jun ini

Laman web rasmi UMW Toyota hari ini mula menunjukkan serta membuka pendaftaran minat kepada semua model baru yang bakal dilancarkan sedikit masa lagi. Dan, tempoh singkat pelancaran yang terpapar dalam iklan berkenaan mencadangkan bahawa pengenalan model terbabit bakal berlangsung dalam dua hari lagi, iaitu pada Rabu.

Jadi model apakah itu nanti? Bukan lagi rahsia, jika berdasarkan penglihatan kelibat model baru Toyota yang sudah pernah dilihat di jalan raya Malaysia, model berkenaan ialah Innova Zenix, yang dilihat pada Mei lalu, yang ketika itu berada di atas lori pengangkut, mungkin untuk dihantar ke bilik-bilik pameran Toyota.

Innova Zenix juga telah membuat kemunculan sulung globalnya di Indonesia pada November 2022. Untuk pasaran di sana, model tersebut merupakan gantian bagi Innova generasi terdahulu itu dan tidak lagi berkongsi casis Ladder Frame IMV seperti trak pikap Toyota Hilux, sebaliknya ia kini jauh lebih canggih — menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dalam varian GA-C.

UMW Toyota bakal lancarkan Innova Zenix 21 Jun ini

Jadi, sangat berkemungkinan masa untuk pengenalannya di Malaysia pula sudah tiba. Di Indonesia, Innova Zenix ini hadir dalam versi petrol penuh dan juga hibrid. Bagi model petrol, ia memanfaatkan enjin M20A-FKS 2.0 liter empat-silinder berkuasa 174 PS dan tork maksima 205 Nm — jauh lebih berkuasa dari enjin 1TR-FE 2.0L model sebelum ini yang menjana 139/183 Nm.

Manakala bagi model hibrid pula menggandingkan enjin Dynamic Force 2.0 liter berkuasa 152 PS dan tork maksimum 187 Nm, bersama motor elektrik berkuasa 113 PS dan tork maksima 205 Nm — menghasilkan kuasa 186 PS secara keseluruhan. Motor berkenaan menerima kuasa dari bateri logam-nikel hidrida (Ni-MH) yang diletak di bawah kedua-dua tempat duduk hadapan.

Bagaimana pula penawarannya untuk Malaysia? Itu kita perlu tunggu perincian lanjut selepas model ini dilancarkan kelak. Yang pasti, ia kelihatan sudah semakin hampir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required