Subaru bangunkan EyeSight untuk kereta transmisi manual – bakal diperkenalkan pada BRZ di Jepun

Subaru bangunkan EyeSight untuk kereta transmisi manual – bakal diperkenalkan pada BRZ di Jepun

Buat masa ini, sistem bantuan pemanduan EyeSight ciptaan Subaru hanya ada pada kereta transmisi automatik keluarannya. Walau bagaimana pun, ia akan berubah tidak lama lagi apabila pengeluar kereta Jepun ini telah mengumumkan pembangunan EyeSight bagi kereta transmisi manual, dengan BRZ akan menjadi model pertama di Jepun yang bakal menerimanya pada musim luruh ini (mulai September).

Menurut Subaru, sistem EyeSight untuk BRZ manual berasaskan apa yang telah diimplementasi pada varian automatik. Ia merangkumi brek pra-pelanggaran (brek kecemasan sendiri), kawalan kelajuan adaptif, amaran ketibaan lorong, kepekaan kenderaan di hadapan dan amaran sonar belakang. Ia bakal menyertai pemantauan titik buta dan kepekaan trafik lintasan belakang yang telah pun diberikan buat BRZ manual.

“Sambil mengekalkan prestasi tinggi dalam pengelak perlanggaran, pengurangan kerosakan perlanggaran, dan dalam mengurangkan beban kerja pemandu, sistem EyeSight baharu kini digabungkan dengan kawalan yang disesuaikan dengan ciri pemanduan dan pengendalian kenderaan transmisi manual. Ini membolehkan sistem beroperasi dalam pelbagai situasi sebenar, memberikan keseronokan pemanduan tahap tinggi dan ketenangan fikiran,” kata syarikat itu dalam kenyataan yang dikeluarkannya.

Ciri-ciri sistem EyeSight Subaru bergantung pada teknologi kamera stereo dengan dua kamera berwarna diletakkan berhampiran cermin pandang belakang yang mengimbas jalan di hadapan untuk bahaya yang tidak dijangka. Sejak kemunculannya pada tahun 2008, jualan global terkumpul kenderaan Subaru yang dilengkapi dengan EyeSight telah mencapai lebih 5.5 juta unit.

BRZ dan Toyota GR86 dibangunkan di kilang milik Subaru di Gunma, Jepun. Malahan GR86 juga bakal menerima naiktaraf yang sama. Begitu juga dengan WRX yang patut menerima sistem EyeSight ini bagi versi trabsmisi manualnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required