Mazda CX-3 1.5L Core 2023 di Malaysia – varian asas dengan 114 hp/149 Nm; CBU Thai; dari RM108k

Mazda CX-3 1.5L Core 2023 di Malaysia – varian asas dengan 114 hp/149 Nm; CBU Thai; dari RM108k

Barisan Mazda CX-3 telah pun diperluaskan pada tahun lalu termasuk dengan dua varian baharu, salah satunya yang ditampilkan menerusi artikel ini, 1.5L Core. Ia dijual pada harga atas jalan mencecah RM107,920 tanpa insurans, dengan varian asas ini diposisikan di bawah 2.0L Core (RM118,359) dan 2.0L High (RM131,559).

Varian Core dijanakan oleh enjin petrol empat silinder NA 1.5 liter Skyactiv-G yang digunakan sebelum ini untuk Mazda 2, menghasilkan sebanyak 114 hp pada 6,000 rpm dan tork 149 Nm pada 4,000 rpm. Enjin ini dipadankan bersama transmisi automatik Skyactiv-Drive enam-kelajuan dan menghantar kuasa ke roda hadapan.

Berbanding High dengan hamburan kuasa 154 hp dan 206 Nm dari enjin 2.0 liter, varian Core menawarkan penjimatan bahan api yang lebih baik iaitu sekitar 5.7 liter per 100 km berbanding 6.3 liter per 100 km.

Bagi kelengkapannya, varian asas ini didatangkan dengan roda aloi 16-inci (dengan tayar profil 215/60), lampu utama projektor halogen, dan lampu nyalaan siang jenis mentol. Jika inginkan lampu utama LED automotik, lampu kabus LED, pengelap cermin dengan pengesan hujan, cermin sisi yang boleh dilipat secara automatik dan penderia parkir, anda perlu memilih 2.0L High.

Mazda CX-3 1.5L Core 2023 di Malaysia – varian asas dengan 114 hp/149 Nm; CBU Thai; dari RM108k

Ciri lain yang turut diberikan untuk varian Core termasuklah tempat duduk upholstery fabrik, kawalan pendingin hawa manual, kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, cermin sisi larasan kuasa, roda stereng pelbagai-fungsi, kluster instrumen TFT LCD 4.6-inci dan mod Sport. Selain itu, Core turut didatangkan dengan brek parkir elektronik (dengan penahan brek automatik) dan kawalan kelajuan pasif.

Ia juga diberikan sistem infotainmen Mazda Connect termasuk skrin sesentuh lapan-inci serta Android Auto dan Apple CarPlay. Sistem ini juga disepadukan dengan kamera undur dan sistem bunyi enam-pembesar suara. Ciri ini juga diberikan untuk varian 2.0L Core.

Walau bagaimana pun, Core tidak mendapat beberapa ciri yang ada pada High termasuk paparan utama, pedal penukar gear, pengecas tanpa wayar Qi, sistem pendingin hawa automatik, tempat duduk pemandu larasan kuasa, upholstery kulit dan kamera 360-darjah.

Mazda CX-3 1.5L Core 2023 di Malaysia – varian asas dengan 114 hp/149 Nm; CBU Thai; dari RM108k

Ia juga tidak diberikan sistem bantuan pemandu dan keselamatan seperti mana yang diterima oleh varian High, ini termasuk enam beg udara, Smart City Brake Support hadapan dan belakang (Autonomous Emergency Braking), Lane Departure Warning, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, High Beam Control serta Driver Attention Alert. Namun diberikan dua beg udara dan sistem pasif yang merangkumi ABS, EBD, Dynamic Stability Control, Traction Control, Hill Launch Assist, Brake Auto Hold serta cagak ISOFIX

CX-3 ini diberikan kemasan Polymetal Grey, iaitu antara tujuh pilihan warna yang ditawarkan, termasuklah Soul Red Crystal, Snowflake White Pearl, Machine Grey, Platinum Quartz dan Jet Black. Setiap pembelian didatangkan dengan waranti lima-tahun/100,000 km dan pakej penyelenggaran percuma.

Untuk pasaran Malaysia, crossover kompak segmen-B ini adalah unit import sepenuhnya (CBU) dan Thailand, berbanding sebelum ini, ia didatangkan dari Jepun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required