Toyota C-HR 2024 — generasi kedua dengan gaya lebih berani; 1.8L dan 2.0L hibrid, 2.0L PHEV

Toyota C-HR 2024 — generasi kedua dengan gaya lebih berani; 1.8L dan 2.0L hibrid, 2.0L PHEV

Toyota C-HR 2024 generasi kedua kini secara rasminya telah diperkenalkan di Eropah. Dan, ia tidak terlalu berbeza berbanding rekaan C-HR Prologue yang pernah ditunjuk pada Disember lalu. Model serba baru ini direka di Eropah, untuk menepati keperluan pasaran Eropah.

Dengan pendekatan rekaan luaran yang mempamerkan “reka bentuk konsep untuk jalan raya”, C-HR generasi kedua ini hadir dengan imej yang lebih tajam berbanding model awalnya, yang diserlahkan lagi oleh profil coupe yang agresif. Wajah depannya selari dengan wajah SUV Toyota yang lain ketika ini — misalnya bagi model EV bZ4X.

Toyota C-HR 2024 ini menampilkan wajah depan dengan lampu yang khusus, dengan DRL bentuk C yang disepadukan dengan kemas dalam lampu utama. Bahagian hidung yang menonjol pada C-HR Prologue juga dikekalkan, dengan kemasan bentuk U di sekeliling gril utama serta bukaan udara kecil di bahagian bawah bampar. Di bahagian sisi, model produksi ini menggunakan rim dengan rekaan yang normal, dan cermin sisi sebenar; bukan kamera kecil digital.

Toyota C-HR 2024 — generasi kedua dengan gaya lebih berani; 1.8L dan 2.0L hibrid, 2.0L PHEV

C-HR 2024 ini bagaimanapun mengekalkan bucu tajam di badannya, serta warna dua-tona. Tetapi, pemegang pintu belakang kini berada di posisi yang biasa dan bukan di tiang C seperti pada Prologue. Rim pula C-HR 2023 ini mampu memuatkan sehingga saiz 20-inci.

Di dalam, model ini menampilkan skrin digital 12.3-inci dengan paparan grafik yang jelas dan tajam untuk memudahkan bacaan, dan boleh disesuaikan paparannnya mengikut keinginan pemandu. Ia mempunyai tiga gaya paparan untuk dipilih, yang boleh disesuaikan mengikut selera peribadi. Model generasi baru ini juga datang dengan sistem kunci digital, yang membolehkan pengguna menghidupkan kenderaan menggunakan telefon sahaja.

Ciri lampu suasananya lebih komprehensif, dengan pilihan 64 warna. Ia juga datang dengan program peralihan 24 suasana, yang akan merespon kepada persekitaran. Sebagai contoh, ketika amaran Safety Exit Assist, ruang dalaman akan dinyalakan dengan pencahayaan merah untuk memberi amaran jika pintu dibuka dan ada risiko berlakuknya perlanggaran dengan basikal.

Untuk pasaran Eropah, model ini turut akan didatangkan dengan pakej multimedia Toyota Smart Connect, yang terdiri daripada skrin sentuh lapan atau 12.3-inci, ciri voice command serta sambungan tanpa wayar bagi Apple CarPlay dan Android Auto. Bagi model EV, sistem ini juga akan memaparkan maklumat jarak perjalanan serta lokasi pengecas.

Pemandu juga boleh memanfaatkan aplikasi MyT dalam telefon pintar mereka untuk mengawal fungsi kenderaan ini dari jarak jauh, sebagai contoh fungsi pendingin hawa sebelum masuk kereta dan mulakan perjalanan. Aplikasi ini juga membolehkan fungsi parkir jarak jauh sepenuhnya, dengan pemandu berada di luar kenderaan.

Toyota C-HR 2024 serba baru ini ditawarkan dalam empat sistem janaan elektrifikasi, yang terdiri daripada versi 1.8L empat-silinder dengan janaan 140 PS (138 hp atau 103 kW) dan 2.0L hybrid electric (HEV) dengan janaan 197 PS (194 hp atau 145 kW), serta satu versi 2.0L dengan sistem plug-in-hybrid (PHEV) dengan janaan 223 PS (220 hp atau 164 kW). Dengan bateri penuh, model PHEV ini boleh berhegerak sejauh 66 km dalam mod elektrik. Model 2.0L HEV juga ada yang didatangkan dengan pilihan ciri pacuan semua roda pintar (AWD-i).

Semua versi C-HR 2023 ini turut memanfaatkan sistem bantuan pemandu aktif Toyota Safety Sense, dengan fungsi yang diperluaskan. Antara yang dimaksudkan ialah ciri Acceleration Suppression yang memperlahankan penggunaan pendikit yang mendadak sekiranya ada risiko berlaku perlanggaran. Selain itu ada juga Proactive Driving Assist (PDA) yang berfungsi dalam kelajuan rendah, memperlahankan kenderaan dengan tenang ketika pemandu lepaskan pendikit dan sedang mendekati kenderaan di depan.

Toyota C-HR juga diperkenalkan dalam dua model Premiere Edition, dengan penggayaan dan kelengkapan tertinggi antara semua varian yang ada. Ini melibatkan GR SPORT Premiere Edition yang hadir dengan tambahan penggayaan GR, lencana GR, kemasan Liquid Black di konsol tengah dan kerusi sport dengan logo GR di perehat kepala — dengan warna khusus Precious Silver dwi-tona dengan bumbung hitam. Ia juga hadir dengan ciri head-up display dan sistem audio JBL premium.

Satu lagi ialah High Premiere Edition yang hadir dengan warna luaran khas Sulphur dwi-tona, dengan pilihan warna lain juga akan ditawarkan. Selain kerusi kulit dengan jahitan kontras warna Sulphur, ada juga head-up display dan bumbung panoramik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required