Hyundai Malaysia siar lagi teaser Ioniq 6 – tarikh pelancaran EV baharu ini semakin hampir?

Hyundai Malaysia siar lagi <em>teaser</em> Ioniq 6 – tarikh pelancaran EV baharu ini  semakin hampir?

Akhir tahun lalu laman Facebook rasmi Hyundai Malaysia ada memuatnaik teaser beberapa model yang akan dilancarkan ke pasaran tempatan tahun ini, antaranya adalah satu lagi model elektrik penuh (EV) jenama Korea Selatan tersebut iaitu Ioniq 6. Dan hari ini, Hyundai Malaysia sekali lagi memuatnaik teaser untuk model berkenaan, mungkin menandakan ia akan dilancarkan dalam masa terdekat.

Teaser tersebut memaparkan grafik aliran udara terhadap sebuah kereta dengan profil badan menggelembung seperti Ioniq 6 dengan kapsyen “bayangkan salah satu kereta paling aerodinamik di dunia”. Ia juga menunjukkan angka 0.21Cd, iaitu pekali geseran udara yang dihasilkan dari rekaan aerodinamik Ioniq 6 berkenaan.

Seperti Ioniq 5, Ioniq 6 ini turut diasaskan dari platform E-GMP. Namun berbanding Ioniq 5 yang hadir dengan rekaan retro berkotak, Ioniq 6 ini tampil lebih ‘bulat’ dengan rekaan seperti kapal angkasa. Ia dihasilkan dengan ukuran panjang 4,855 mm, lebar 1,880 mm, tinggi 1,495 mm dan jarak roda sejauh 2,950 mm.

Dengan platform E-GMP membolehkan Ioniq 6 ini turut menerima asas sistem elektrikal 800-volt yang membolehkan ia menyokong pengecasan 400-volt. Ini membolehkan ia dicas dengan kemampuan 305 kW yang dapat memenuhkan bateri dari 10 hingga 80% dalam masa hanya 18-minit.

Ioniq 6 ini dibekalkan dengan bateri 77.4 kWj yang menawarkan jarak gerak sejauh 610 km (kitaran WLTP) dengan satu cas penuh. Ia juga dilengkapi fungsi vehicle-to-load (V2L), membolehkan ia bertindak seperti ‘powerbank gergasi’ bagi membekalkan kuasa ke peralatan elektik lain.

Untuk pasaran global, model ini hadir dengan versi paling berkuasa yang menawarkan dua motor elektrik masing-masing pada gandar hadapan dan belakang, memberikan pacuan semua roda dengan kuasa keseluruhan 320 PS dan tork maksima 605 Nm. Ini membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.1 saat.

Kami berpeluang melihat model ini di Bangkok International Motor Show (BIMS) 2023 yang berlangsung Mac lalu. Dapat dilihat Ioniq 6 tidak dibekalkan dengan cermin sisi kerana ia digantikan dengan kamera, serta rekaan lampu Parametric Pixel diberikan pada lampu hadapan, belakang dan juga pada lampu brek ketiga.

Perincian lain yang turut diberikan termasuk paparan instrumen digital dengan skrin 12-inci serta sistem infotainmen juag dengan skrin 12-inci menyokong Apple CarPlay dan Android Auto.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required