LRT Laluan Shah Alam dijadualkan mula beroperasi Mac 2025, 86% siap setakat ini – Menteri MoT

LRT Laluan Shah Alam dijadualkan mula beroperasi Mac 2025, 86% siap setakat ini – Menteri MoT

Menteri Pengangkutan (MoT) Anthony Loke mengesahkan LRT3 atau kini dikenali sebagai LRT Laluan Shah Alam dijadualkan bakal mula beroperasi pada 1 Mac 2025, iaitu 19 bulan dari sekarang. Nampaknya gayanya jangkaan pembukannya yang dinyatakan sebelum ini iaitu Februari 2024 tidak kesampaian.

Perkara ini diumumkan selepas beliau melawat depoh Johan Setia yang berada di dalam jajaran LRT berkenaan. Menurut Loke lagi, kemajuan projek LRT3 yang sedang rancak dilaksanakan itu setakat ini sudah mencapai 86% termasuk kerja-kerja lain seperti sistem signal, laporan Harian Metro.

“Kita ada 22 set tren tiga koc, dalam tempoh ini ujian sedang dilaksanakan dan ia bakal memberikan kemudahan kepada lebih dua juta penduduk sekitar Pantai Barat Lembah Klang terutama dari Petaling Jaya ke Klang. (Ini) kawasan yang padat dengan penduduk dan pembangunan dijangkakan setiap hari kita boleh memberikan kemudahan kepada puluhan ribu penumpang menggunakan LRT3,” katanya.

LRT Laluan Shah Alam sepanjang 37.8 km ini mempunyai 20 stesen yang menghubungkan Bandar Utama di Petaling Jaya ke Johan Setia di Klang. Bandar Utama merupakan salah satu hentian bagi MRT Laluan Kajang, manakala salah satu stesen pertukarannya terletak di Glenmarie iaitu bagi LRT Laluan Kelana Jaya.

Ketika projek LRT3 diumumkan buat pertama kalinya pada 2016, ia direncanakan bakal mempunyai 26 stesen, namun perancangan tersebut dirombak semula pada tahun 2018 dengan membatalkan stesen di Persiaran Hishamuddin, Bandar Botanik, Bukit Raja, Raja Muda, Temasya dan Tropicana. Pembatalan stesen berkenaan disebabkan ia berdekatan dengan stesen yang turut tersenarai dalam perancangan awal.

Pada Jun 2021, Rapid KL telah memaklumkan penerimaan set tren pertama untuk LRT Laluan Shah Alam. Set tren tiga gerabak ini kemudian dihantar ke fasiliti CCRC Rolling Stock (Malaysia) di Batu Gajah, Perak bagi kerja pemasangan bahagian dalaman tren. Difahamkan, LRT Laluan Shah Alam akan mempunyai 22 set tren tiga gerabak dibekalkan oleh CRRC Corporation Limited, China.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required