PM Anwar Ibrahim bakal bertemu Elon Musk minggu hadapan untuk bincang pelaburan Tesla di Malaysia

PM Anwar Ibrahim bakal bertemu Elon Musk minggu hadapan untuk bincang pelaburan Tesla di Malaysia

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesahkan bahawa beliau bakal mengadakan pertemuan dengan CEO Tesla Elon Musk pada minggu hadapan. Pertemuan tersebut adalah bagi membincangkan soal berkaitan pelaburan Tesla di Malaysia.

Beliau turut berkata Malaysia memerlukan lebih banyak pelaburan baharu untuk menambah pendapatan dan mengurangkan hutang negara yang telah mencecah RM1.5 trilion, laporan BFM News.

Tesla mengesahkan bakal melancarkan jenamanya secara rasmi di Malaysia pada 20 Julai ini. Kami menjangkakan Tesla Malaysia bakal menawarkan Model 3 dan Model Y yang merupakan model pemanduan sebelah-kanan, sama seperti pasaran ASEAN yang lain.

Sebelum ini, berita terawal tentang pelancaran Tesla di Malaysia muncul apabila syarikat tempatan yang terlibat dinamakan semula pada Oktober 2022.

Tesla Model Y dan Model 3 untuk pasaran Thailand

Pada Mac 2023 pula, Menteri MITI Tengku Zafrul mengumumkan inisiatif BEV Global Leaders dan pemohon pertama yang diluluskan ialah Tesla Motors, yang dibenarkan untuk menjual kereta di Malaysia tanpa peraturan AP biasa.

Sebagai sebahagian daripada usaha itu, Tesla Malaysia perlu memasang sekurang-kurangnya 50 unit pengecas pantas DC dengan kuasa pengecasan minimum 180 kW, dan sekurang-kurangnya 30% (15 unit) daripada pengecas ini perlu terbuka untuk kegunaan umum, termasuk EV dari jenama lain.

Menjelang Mei 2023, komponen Tesla juga telah didaftarkan dengan SIRIM, dan Tesla Malaysia mengadakan hari pengambilan pekerja terbuka pada Jun lalu, dengan lebih 6,000 pemohon terlibat. Lima jawatan dibuka untuk diisi iaitu Penasihat jualan/Penasihat jualan dalaman, Penasihat jualan enterprise, Penasihat penghantaran, Pakar sokongan pelanggan dan Penasihat Servis.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required