VIDEO: Perodua Bezza dan Honda City bertembung; pemandu selamat, keluar buka pintu sendiri

VIDEO: Perodua Bezza dan Honda City bertembung; pemandu selamat, keluar buka pintu sendiri

Seorang pengguna Facebook dengan akaun bernama Mohd Hairi Mharryz telah memuat naik satu hantaran video dashcam yang memaparkan insiden kemalangan berdepan antara sebuah Honda City GM2 dan juga sebuah Perodua Bezza, didakwa berlaku berhampiran Pusat Giatmara Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Dalam video berdurasi 30 saat tersebut, dapat dilihat Honda City itu tiba-tiba terbabas dan masuk ke lorong bertentangan. Nasib tidak baik, ia merempuh Perodua Bezza yang datang dari arah hadapan. Insiden ini telah menyebabkan kedua-dua kenderaan remuk pada bahagian hadapan.

Namun dengan jelas dalam video berkenaan, pemandu Perodua Bezza tersebut masih boleh membuka pintunya sendiri dan keluar dari kereta tersebut beberapa saat selepas ia terhenti, serta dapat dilihat beg udara juga berfungsi. Namun keadaan sebenar pemandu wanita itu tidak dapat dipastikan. Apa yang berlaku keatas pemandu Honda City yang terlibat dalam kejadian ini juga tidak diketahui.

Video ini secara tidak langsung membuktikan penarafan lima bintang untuk ketegori perlindugan penumpang dewasa (AOP) yang diterima oleh sedan segmen-A tersebut yang diberikan oleh ASEAN NCAP dalam ujian pelanggaran keselamatan yang dibuat pada tahun 2016. Namun anda kena ingat kesemua peincian keselamatan tersebut hanya berfungsi sekiranya anda memakai tali pinggang keledar.

Jadi jangan lupa selain memilih kenderaan yang selamat, sikap kita di atas jalan raya juga penting untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku ketika memandu. Pandu cermat, jiwa selamat!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required