VIDEO: Perodua Bezza jalani ujian perlanggaran ASEAN NCAP; penarafan 5-bintang untuk AOP

Pada 16 Julai lalu, MIROS telah mengumumkan hasil ujian Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) bagi suku ketiga 2016 yang melibatkan Perodua Bezza.

Hari ini, menerusi Youtube rasmi ASEAN NCAP, MIROS telah menyiarkan video yang menunjukkan ujian perlanggaran yang dijalani terhadap Bezza serta keputusan penuhnya.

Di mana Bezza bagi varian Advance yang dilengkapi dengan dua Amaran Pemakaian Tali Pinggang (SBR) hadapan dan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) telah berjaya memperoleh 15.38 markah dalam kategori Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), sekaligus ia diiktiraf dengan penarafan ASEAN NCAP lima-bintang. Walau bagaimanapun untuk varian lain yang lebih rendah dan tidak lengkapi dengan dua ciri tadi hanya menerima penarafan empat-bintang.

Klik untuk besarkan imej

Selain itu, dengan dilengkapi cagak ISOFIX tempat duduk kanak-kanak pada bahagian belakang secara standard pada untuk semua varian juga membolehkan Bezza menerima markah yang baik dalam kategori Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) iaitu 85% sekaligus menerima penarafan empat-bintang untuk kategori berkenaan.

Menurut Ketua Setiausaha ASEAN NCAP Khairil Anwar Abu Kassim, “ASEAN NCAP telah mengeluarkan konsep ‘Keselamatan Mampu Milik’ pada 2014 lalu. Secara prinsipal, konsep berkenaan akan memastikan walaupun ia sebuah kereta yang paling murah, ia masih boleh mencapai keperluan asas dalam ASEAN NCAP.

“Axia merupakan salah satu kereta yang menerima penarafan empat-bintang yang menepati konsep berkenaan. Saya percaya Bezza telah lebih kehadapan berbanding keperluan asas dengan dilengkapi VSC dan dua amaran pemakaian tali pinggang hadapan pada varian tertinggi, tetapi masih menawarkan harga mampu milik kepada pengguna.”

Galeri: Perodua Bezza Standard G

Galeri: Perodua Bezza Premium X

Galeri: Perodua Bezza Advance

Galeri: Perodua Bezza dengan aksesori GearUp

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required