Kia K3 2024 tampil di Mexico — pengganti Rio dengan enjin 1.6L dan 2.0L; 6MT, 6AT, ada versi GT-Line

Kia K3 2024 tampil di Mexico — pengganti Rio dengan enjin 1.6L dan 2.0L; 6MT, 6AT, ada versi GT-Line

Kia K3 serba baru telah membuat penampilan sulungnya di Mexico sebagai ganti kepada model Rio. Ia bukan pengganti Forte (atau Cerato) yang bersaiz lebih besar, yang turut dijual di sana. Rio generasi keempat sebelum ini sudah berada di sana sejak 2016, dan diberi kemaskini pada 2020.

K3 ini dihadirkan sebagai sebuah sedan empat-pintu, dengan laporan media di sana menyatakan akan ada juga versi hatchback lima-pintu juga akan diperkenalkan kelak. Rio terdahulu turut ditawarkan dalam kedua-dua gaya badan yang sama seperti itu.

Dalam bentuk sedan, K3 baru ini lebih besar daripada Rio, dengan ukuran 4,545 mm panjang (+160 mm), 1,765 mm lebar (+40 mm), 1,475 mm tinggi (+15 mm) dengan jarak antara roda 2,670 mm (+90 mm). Ruang but juga lebih besar, dengan K3 menyediakan 544 liter berbanding Rio sedan dengan 387 liter.

Sekadar latar, Forte sedan di Mexico pula berukuran 4,640 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,450 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,700 mm, sementara ruang but pula seluas 502 liter.

Kia K3 2024 tampil di Mexico — pengganti Rio dengan enjin 1.6L dan 2.0L; 6MT, 6AT, ada versi GT-Line

Rekaan bahagian depan K3 mengambil ilham dari model K5 dengan gril “tiger nose” yang diapit DRL yang nampak jelas. Yang tertera dalam gambar ialah model dengan tingkat kemasan GT-Line, dengan rekaan bampar yang lebih agresif.

Untuk bahagian belakang, lampunya hadir dengan bentuk J khusus dengan jalur lampu di bahagian but dengan rekaan berpetak yang menghubungkan dua kluster terbabit. Sentuhan gaya ala SUV juga boleh dilihat di bahagian body cladding lengkung tayarnya.

Ruang dalaman pula menerima pembaharuan yang banyak, dengan rekaan papan pemuka lebih ringkas dengan iras yang ada untuk EV6. Kini turut hadir kluster instrumen digital 4.2-inci dalam perumah yang sama dengan skrin sentuh 10.25-inci. Panel di bawah corong udara dan paparan pendingin hawa nampak mirip dengan yang ada pada EV6, dengan adanya sekali kawalan untuk media dan sistem pendiingin dwi-zon di situ.

Persamaan lain termasuklah rekaan stereng, dan ciri seperti lampu suasana 64-warna, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, Bluetooth dengan sambungan dua peranti dan slot USB-C ada tersedia.

Kia K3 2024 tampil di Mexico — pengganti Rio dengan enjin 1.6L dan 2.0L; 6MT, 6AT, ada versi GT-Line

Bagi aspek keselamatan, K3 ada enam beg udara, ABS dan ESC, dengan sistem bantuan pemanduan canggih (ADAS) turut ditawarkan untuk varian tertentu. Ciri ADAS yang ada termasuklah Front Collision Avoidance, Lane Keeping Assist, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist dan Driving Attention Warning.

Untuk enjin, sedan ini menggunakan unit 1.6-liter petrol empat-silinder sebaris dengan 123 PS, yang digandingkan dengan kotak gear manual atau automatik enam-kelajuan. Bagi GT-Line, ia menggunakan enjin 2.0 liter NA empat-silinder dengan janaan 152 PS dan kotak gear automatik enam-kelajuan dengan paddle shifter. Enjin 1.4 liter untuk pasaran eksport juga akan ditawarkan.

Kia K3 dikilangkan di Nuevo Leon, Mexico dan akan dijual di pasaran terpilih bermula suku keempat tahun ini. Kerana pasaran Malaysia juga pernah ada Rio, adakah K3 baru ini juga akan dipasarkan di sini nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required