GIIAS 2023: Porsche Cayenne facelift diperkenalkan – lebih kuasa, kelengkapan dinaiktaraf, semakan gaya

GIIAS 2023: Porsche Cayenne facelift diperkenalkan – lebih kuasa, kelengkapan dinaiktaraf, semakan gaya

The Porsche Cayenne facelift telah pun diperkenalkan dalam acara Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2023 selepas beberapa bulan model yang dipertingkatkan ini didedahkan di peringkat global pada April lalu. Ditawarkan dengan bentuk badan SUV dan coupe, Cayenne baharu ini diberikan beberapa penggayaan yang disemak semula dan lebih segar.

Bermula dengan hadapannya, bahagian bonet, sisi dan lampu utama juga telah direka semula. Kini lampu utamanya hadir dengan unit matrix LED dengan unit pencahayaan pada setiap kluster. Pada bahagian belakangnya pula, Cayenne ini menerma lampu belakang tiga-dimensi baharu dengan palang cahaya, sementara tailgate pula lebih ringkas dengan plat nombor diposisikan di bahagian bawah berbanding sebelum ini.

Di dalamnya pula, pemilih gear yang sebelum ini dihadirkan dengan tuil pada konsol tengah telah ditukar kepada suis toggle yang ditempatkan di papan pemuka. Selain itu, perubahan melibatkan skrin dengan paparan kluster instrumen digital 12.6-inci menyertai skrin sesentuh infotainmen 12.3-inci serta skrin sesentuh 10.9-inci untuk penumpang hadapan.

GIIAS 2023: Porsche Cayenne facelift diperkenalkan – lebih kuasa, kelengkapan dinaiktaraf, semakan gaya

Selain peningkatatan pendigitalan dalam skrin, SUV ini ini turut dipertingkatkan sistem pemantauan kualiti udara yang menggunakan data navigasi ramalan untuk mengesan apabila kenderaan menghampiri terowong dan akan menghidupkan peredaran semula udara secara automatik. Penapisan habuk bawaan udara yang lebih halus juga tersedia, bersama-sama dengan onboard ioniser untuk mengurangkan kuman dan bahan pencemar.

Bagi penjana kuasanya, Cayenne S dikuasakan oleh unit 4.0 liter pengecas turbo V8 menggantikan enjin terdahulu 2.9 liter biturbo V6. Penjana kuasa lapan-silinder ini mampu menghamburkan kuasa hingga 474 PS dan 600 Nm, iaitu lebih 34 PS dan 50 Nm berbanding unit V6, membenarkan SUV ini dipecut dari 0-100 km/j dalam 4.7 saat dan kelajuan maksimum cecah 273 km/j.

Jika mahukan V6, Cayenne asas (foto si sini) dikuasakan oleh unit 3.0 liter pengecas turbo dengan 353 PS dan 500 Nm, iaitu lebih 13 PS dan 50 Nm berbanding sebelum ini. Unit V6 ini juga digunakan dalam varian plug-in hybrid menerusi Cayenne E-Hybrid yang menerima motor elektrik yang dipertingkatkan dengan kadar 176 PS untuk keseluruhan kuasa cecah 476 PS.

GIIAS 2023: Porsche Cayenne facelift diperkenalkan – lebih kuasa, kelengkapan dinaiktaraf, semakan gaya

Pilihan PHEV itu juga menerima pek bateri yang dipertingkatkan dengan kapasiti tenaga mencecah 25.9 kWh (naik berbanding 17.9 kWh), jadi jarak pacuan elektrik mampu cecah 90 km mengikut kitaran WLTP. Banteri ini boleh dicas di bawah 2.5 jam menggunakan pengecas onboard AC 11 kW.

Selain daripada itu, ia juga membariskan Cayenne Turbo GT dengan enjin yang lebih padu iaitu unit 4.0 liter biturbo V8 dengan ledakan kuasa 659 PS (+19 PS), dengan pecutan 0-100 km/j dalam 3.3 saat dan kelajuan maksimum cecah 305 km/j. Kesemua varian diberikan transmisi automatik lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda.

Bahagian casis juga disemak semula termasuk damper dengan teknologi dua-injap untuk memisahkan seksyen pemampatan dan rebound (lantunan semula), di mana Porsche berkata ia membanti menawarkan prestasi yang lebih meluas di antara pengendalian yang lebih selesa. Gegelung keluli juga diberikan secara standard, sementara suspensi udara adaptif ditawarkan secara pilihan dengan skop pelarasan yang menawarkan pembezaan yang lebih luas di antara mod pemanduan Normal, Sport dan Sport Plus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required