Pesawat peribadi terhempas di jalan raya di Elmina

Pesawat peribadi terhempas di jalan raya di Elmina

Sebuah pesawat peribadi dilaporkan terhempas dan musnah terbakar di tengah jalan di Seksyen U16 Elmina Central Park, berhampiran Denai Alam, Shah Alam sebentar tadi. Lokasi berkenaan berjarak lebih kurang 5 km dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah. Insiden tersebut dipercayai berlaku sekitar 2.49 petang berdasarkan rakaman CCTV dari sebuah rumah penduduk berhampiran.

Sebaik sahaja menerima laporan mengenai insiden ini, pihak polis telah pun menutup laluan berkenaan sepenuhnya dan orang awam dilarang menghampiri lokasi kejadian.

Setakat ini difahamkan insiden berkenaan turut mengorbankan seorang penunggang motosikal. Di mana pesawat terbabit terhempas dan terkena mangsa yang sedang menunggang motosikal yang kebetulan melalui Persiaran Elmina berhampiran susur Lebuhraya Guthrie.

Foto dan video yang kami dapat ini adalah hasil rakaman orang awam yang dikongsikan menerusi media sosial Facebook dan X (sebelum ini dikenali sebagai Twitter). Kami akan membawakan berita terkini mengenai insiden berkenaan sekiranya mendapat maklumat lanjut mengenainya daripada pihak berkuasa.

Kemaskini:

4.30 petang
Seorang pegawai bomba memberitahu Malaysiakini, mereka berkejar dari stesen Kota Anggerik dan Sungai Buloh setelah mendapat panggilan telefon pada jam 2.53 petang. Setakat ini, maklumat awal mendapati terdapat enam mangsa.

5 petang
Pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1) dengan nombor pendaftaran N28JV, dioperasikan oleh Jetvalet Sdn Bhd berlepas dari Langkawi pada jam 2.08 petang menuju ke Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah.

Pada kira-kira jam 2.51 petang, Menara Kawalan Trafik Udara Subang mengesan kepulan asap dari lokasi kejadian namun tiada sebarang panggilan kecemasan (mayday call) dibuat dari pesawat berkenaan. Walau bagaimana pun, Kuala Lumpur Aeronautical Rescue Coordination Centre (KL ARCC) telah digerakkan untuk misi mencari dan menyelamat.

Pesawat berkenaan dikendalikan oleh dua krew penerbangan dengan membawa enam penumpang. Keadaan mangsa terlibat hanya akan disahkan dalam sidang media yang akan dilakukan – Datuk Kapten Norazman Mahmud, CEO Civil Aviation Authority of Malaysia (CAAM)

5.15 petang
10 disahkan maut iaitu lapan orang dalam pesawat (enam penumpang, dua krew pesawat) manakala masing-masing seorang pemandu kereta dan seorang penunggang motosikal- Ketua Polis Selangor Datuk Hussein Omar Khan

Nota: Antara mangsa yang disahkan maut merupakan Exco Pahang, Datuk Seri Johari Harun.

5.26 petang
Persimpangan Elmina iaitu laluan untuk keluar dan masuk ke Elmina di kedua-dua arah dari Lebuhraya GCE ditutup buat sementara waktu sehingga kerja-kerja pembersihan dan siasatan selesai. Pengguna diminta untuk menggunakan laluan alternatif.

11.45 malam
Identiti penunggang motosikal yang maut dikenal pasti sebagai Muhamad Hafiz Muhamad Salleh yang berasal dari Sidam, Kedah. Allahyarham berusia dalam lingkungan 30-an bekerja sebagai rider penghantar makanan – laporan MStar

18/08 10.30 pagi
Identiti pemandu e-hailing yang menjadi antara mangsa nahas telah dikenalpasti sebagai Sharipuddin Shaari, 53 tahun. Allahyarham Sharipuddin yang memandu Nissan Almera hanya berseorangan di dalam kereta ketika itu.

Pesawat peribadi terhempas di jalan raya di Elmina

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required