BYD kaji buka kilang pemasangan EV di Filipina

BYD kaji buka kilang pemasangan EV di Filipina

BYD dilaporkan sedang meneroka kemungkinan untuk membuka kilang pemasangan EV di Filipina. Namun, langkah itu akan bergantung kepada tahap sokongan dan insentif kerajaan yang diterima, termasuklah pengecualian cukai, lapor Philippine Daily Inquirer.

Menurut Pengarah Urusan BYD Filipina dan Singapura, James Ng, syarikat itu masih dalam peringkat meneroka dan menjalankan kajian awal untuk membina kilang pemasangan tempatan di sana. “Kami tiada perancangan buat masa ini, tetapi sedang meneroka kemungkinan,” ujarnya.

Ng juga menambah, syarikat itu ketika ini sedang memberi tumpuan terhadap kerjasama pengedaran dengan AC Motors, sebuah anak syarikat Ayala Corporation. Awal bulan ini, BYD dan AC Motors telah mengumumkan perjanjian kerjasama dengan 12 pengedar BYD dijangka akan dibuka di Filipina dalam tempoh 12 bulqn akan datang, dan Atto 3 akan diperkenalkan pada hujung tahun nanti.

BYD kaji buka kilang pemasangan EV di Filipina

Filipina bukanlah satu-satunya negara di rantau ini yang sedang mempertimbang untuk membuka kilang BYD. Awal tahun ini, dilaporkan Vietnam dan Indonesia juga turut bersaing untuk menjadi lokasi pembinaan kilang pemasangan oleh jenama pengeluar China itu.

Seperti Indonesia, Filipina juga merupakan pengeluar utama nickel, dirujuk sebagai pengeluar terbesar peringkat global pada 2022, menjadikannya pilihan terbaik untuk pengeluar EV dan bateri, yang mana bahan berkenaan menjadi bahan utama pembuatan.

Terlepas peluang pelaburan sebelum ini disebabkan kadar tenaga yang tinggi, menuju ke depan, Filipina ingin menempatkan negaranya sebagai hab bagi kemudahan pengeluaran mapan. Menjelang 2040, negara itu mensasarkan akan meningkatkan kadar perkongsian tenaga boleh diperbaharui kepada separuh untuk tenaga elektrik, daripada kadar sekarang yang hanya melibatkan 30%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required