Perodua rancang pasang EV dalam negara, sedang berusaha keras tingkatkan kemampuan vendor

Perodua rancang pasang EV dalam negara, sedang berusaha keras tingkatkan kemampuan vendor

Dalam satu laporan yang dikeluarkan oleh The Edge, Presiden dan CEO Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahamad dikatakan memberitahu bahawa Perodua kini sedang merancang untuk memasang kenderaan elektrik dan memerhati cara untuk memperkenalkan EV ke pasaran terbuka. Beliau juga turut menambah bahawa EV ini perlu dijadikan mampu milik untuk kebanyakan pengguna Malaysia.

“Kami percaya, menyertai pergerakan ke arah kenderaan elektrik ini bukan satu soalan ‘jika’, tetapi ‘bila’, memandangkan kerajaan sudah menetapkan KPI untuk kenderaan elektrik,” kata Zainal kepada The Edge.

“Untuk mengatasi perkara ini, kami sedang berusaha dengan aktif untuk merapatkan jurang yang ada dengan sokongan penuh daripada rakan kongsi kami. Kami yakin dapat mengeluarkan sesuatu tidak lama lagi,” tambah beliau.

Perodua rancang pasang EV dalam negara, sedang berusaha keras tingkatkan kemampuan vendor

“Setakat ini, kami sedang melihat kepada pelbagai cara untuk membawa ekosistem automotif Malaysia lebih ke hadapan, berkenaan cara menghasilkan kereta dan menyampaikannya kepada pasaran dengan meningkatkan kemampuan vendor untuk mengeluarkan alat ganti berkaitan EV,” kata Zainal.

Beliau turut menambah bahawa pada masa ini, Perodua melihat EV sebagai pelengkap kepada kenderaan enjin pembakaran dalaman, tetapi EV akan memainkan peranan lebih penting dalam industri automotif tempatan memandangkan kerajaan Malaysia telah meletakkan komitmen terhadap agenda neutral karbon menjelang 2030, lapor The Edge.

Zainal memberitahu, beberapa faktor menjadi penentu, dengan yang pertama adalah harga, di mana kerajaan telah mengambila langkah menawarkan insentif untuk meningkatkan penerimaan EV. Ini seterusnya dapat menjadi “ujian penentu” untuk infrastruktur mengecas, dan sementara pengecas EV tersedia di bandar-bandar besar, ia bagaimanapun masih lagi terhad di kawasan luar bandar, seterusnya menyusahkan pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required