GST perlu diperkenalkan semula, dakwa banyak perniagaan elak cukai dengan SST — Wee Ka Siong

GST perlu diperkenalkan semula, dakwa banyak perniagaan elak cukai dengan SST — Wee Ka Siong

Presiden MCA dan bekas Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong menyuarakan bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) perlu diperkenalkan semula, lapor The Star.

“Kita tidak boleh menangguhkan pelaksanaan sistem cukai tersebut kerana ia akan membawa manfaat kepada kita dalam masa panjang. Kami berkongsi pandangan yang sama dengan dewan perniagaan lain bahawa kita perlu memperkenalkan semula GST,” jelasnya. Wee menambah, pengenalan semula GST boleh dilakukan bersekali dengan beberapa penambahbaikan seperti pengenalan senarai yang dikecualikan, bekalan dengan kadar sifar serta memberikan bantuan kewangan kepada warga miskin melalui pendapatan kerajaan yang meningkat.

“Sebelum ini, kadar 6% yang dikenakan itu dirasakan terlalu tinggi. Tetapi perlu diingat, bahawa kadar itu boleh dikurangkan kepada 4% dan dinaikkan secara berkala selepas satu tempoh masa. Juga, perlu ada perancangan supaya mereka yang berada dalam industri boleh membuat persediaan,” ujar Wee selepas mempengerusikan perbincangan meja bulat kebangsaaan bagi Institute of Strategic Analysis and Policy Research (INSAP) 2024.

Satu daripada rungutan berkaitan GST ketika ia dilaksanakan sebelum ini oleh kerajaan Barisan Nasional ialah kelewatan tuntutan bayaran, yang menurut Wee perlu ada kaedah yang lebih berkesan. “Tuntutan bayaran sangat penting agar aliran tunai perniagaan tidak terjejas,” tambahnnya.

GST perlu diperkenalkan semula, dakwa banyak perniagaan elak cukai dengan SST — Wee Ka Siong

Wee juga sedar yang GST pernah dikritik oleh kerajaan PH, tetapi sekarang adalah masanya untuk semua bergerak ke depan dan meletakkan perbezaan itu di belakang. “Jika tak suka nama GST, berilah nama lain. Bagi saya, cukai ini tetap cara yang terbaik,” jelas Wee.

GST sebelum ini menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) pada April 2015, tetapi kemudiannya dibatalkan dan SST diperkenalkan semula pada September 2018 ketika Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan. Menurut Wee, banyak perniagaan mengelak daripada membayar cukai di bawah sistem SST ketika ini, mengakibatkan menyusutnya pendapatan kerajaan.

“Dengan GST, perniagaan tiada jalan untuk lari daripada membayarnya,” tambah beliau. “Di seluruh dunia, 174 negara telah melaksanakan GST. Jadi kita mesti membuat keputusan tegas dan lupakan apa yang pernah berlaku sebelum ini,” ujarnya. Beliau menambah, GST perlu diperkenalkan semula tahun depan bersekali dengan pelaksanaan sistem invois elektronik (e-invoicing).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required