Kia rancang bina kilang produksi ASEAN pertamanya di Thai dengan sasaran kapasiti tahunan 250,000 unit

Kia rancang bina kilang produksi ASEAN pertamanya di Thai dengan sasaran kapasiti tahunan 250,000 unit

Menurut laporan Maeil Business News Korea, Kia sedang mempertimbangkan untuk membina fasiliti pengeluaran ASEAN pertamanya di Thailand dengan kapasiti tahunan sebanyak 250,000 kenderaan.

Memetik pelbagai sumber dalam industri automotif Thailand, saluran berita itu berkata Kia kini sedang berbincang dengan kerajaan tempatan mengenai kilang baharu itu, dengan perjanjian pelaburan dijangka ditandatangani akhir tahun ini. Jika dibina, kemudahan Kia di Thailand akan menjadi usaha pertama pengeluar kereta Korea Selatan itu untuk membina kilang luar negara baharu dalam beberapa tahun selepas kilangnya di India siap pada 2018.

Selain di negara asalnya dan India, Kia juga mempunyai kemudahan pengeluaran di China, Mexico, Slovakia, Amerika Syarikat – kilang Thailand akan menjadi pangkalan pengeluaran global keenamnya di luar Korea Selatan.

Hyundai Motor, yang merupakan ‘abang’ kepada Kia telah pun memulakan produksi tempatannya di Indonesia pada tahun lalu, dan syarikat induk bagi kedua-duanya, Hyundai Motor Group, melihat Indonesia dan Thailand sebagai pasaran yang memiliki potensi untuk perkembangan dan jumlah yang tinggi.

Data yang diperoleh dari Persekutuan Automotif ASEAN mendedahkan pada separuh pertama 2023, Indonesia telag mendahului jualan dengan 505,985 unit (naik 6.5% setakat ini), diikuti dengan Thailand dengan 406,131 unit (turun 5%) dan Malaysia dengan 366,037 unit (naik 10.3%).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required