Rafizi jelaskan kerajaan tak tolak laksana semula GST

Rafizi jelaskan kerajaan tak tolak laksana semula GST

Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli menjelaskan bahawa kerajaan tidak menolak untuk memperkenalkan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) yang telah dimansuhkan sebelum ini, lapor Sinar Harian.

Menurutnya dalam sidang akhbar di lobi parlimen siang tadi, kerajaan bagaimanapun akan mengutamakan strategi untuk meluaskan sumber hasil negara termasuk fokus membangunkan Cukai Keuntungan Modal, yang dijadualkan dilaksanakan pada 2024.

“Kerajaan akan berpegang kepada strategi kami dan terbuka untuk melaksanakan apa jua cara bagi mencapai kemampanan fiskal melalui sumber yang lebih luas.

“Oleh itu, sama ada ia akan menjadi GST, Cukai Keuntungan Modal atau sebarang bentuk cukai langsung dan tidak langsung, kami hanya akan memutuskan berdasarkan kes ke kes atau tahun ke tahun. Sebarang pengumuman berkenaan pengenalan cukai akan dibuat menteri kewangan menerusi pembentangan bajet,” kata menteri berkenaan.

Minggu lalu Presiden MCA dan bekas Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong menyuarakan bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST) perlu diperkenalkan semula kerana banyak pemilik perniagaan menggunakan kelemahan yang ada pada sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) untuk mengelak membayar cukai tersebut seterusnya menyebabkan kutipan hasil oleh kerajaan berkurangan.

GST sebelum ini menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) pada April 2015, tetapi kemudiannya dibatalkan dan SST diperkenalkan semula pada September 2018 ketika Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan. Mac lalu Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa Malaysia tidak akan memperkenalkan semula GST dalam masa terdekat kerana tahap pendapatan rakyat Malaysia masih rendah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required