Toyota Vios 2023 terima 5 bintang dari ASEAN NCAP

Toyota Vios 2023 terima 5 bintang dari ASEAN NCAP

Toyota Vios generasi ke-empat telah menerima penarafan lima-bintang daripada Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP), dimana model ini tertakluk kepada protokol penilaian 2021-2025 yang lebih komprehensif.

Laporan ASEAN NCAP menyatakan bahawa varian yang diuji adalah varian G, diproduksi di Malaysia untuk pasaran Malaysia. Penarafan itu juga digunakan untuk varian lain Vios, yang dikeluarkan di Thailand untuk pasaran Brunei, Indonesia, Laos dan Kemboja.

Bagi Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), Vios menerima 35.25 mata dari 40 mata penuh. Sementara untuk Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP), sedan segmen-B ini menerima 16.64 mata dari 20 mata penuh untuk kategori ini.

Dengan adanya Brek kecemasan autonomous (AEB) serta sistem bantuan keselamatan termaju yang lain menyaksikan Vios 2023 ini menerima 16.08 mata dari 20 mata penuh bagi kategori bantuan keselamatan (SA), bahkan model ini turut memperoleh 10.73 mata untuk kategori keselamatan penunggang motosikal (MS). Sekaligus memberikan keseluruhan markah sebanyak 78.70 mata untuk Toyota Vios 2023, melayakkannya menerima penarafan lima-bintang dari ASEAN NCAP.

“ASEAN NCAP berbangga kerana Toyota komited untuk memastikan keselamatan penumpang kenderaan dan pengguna jalan raya lain dengan melengkapkan sedan ini dengan pelbagai teknologi bantuan keselamatan bagi melindungi mereka daripada kejadian yang tidak diduga semasa berada di jalan raya,” kata ASEAN NCAP menerusi kenyataan yang dikeluarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required