Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Ketika sambutan ulangtahun ke-125 tahun Goodyear bagi peringkat Asia Pasifik yang berlangsung di Malaysia tempoh hari, jenama tayar dari Amerika Syarikat tersebut turut memperkenalkan tayar baharu yang dibina khas untuk kenderaan elektrik penuh (EV) diberi nama Goodyear ElectricDrive yang bakal dijual pada pasaran tempatan tidak lama lagi.

Apa yang lain dengan tayar khas untuk EV dengan tayar-tayar biasa ditawarkan dalam pasaran selama ini? Adakah ini hanya gimik pengeluar untuk pemilik-pemilik EV bagi menjual produk mereka? Bagi menjawab persoalan ini, Goodyear telah menjalankan satu sesi bengkel penerangan kepada media berkenaan tayar ElectricDrive tersebut.

Menurut Goodyear, ada empat faktor unik berbeza pada EV berbanding kereta dengan enjin pembakaran biasa yang memerlukan ia menggunakan tayar berbeza bagi memastikan tayar berkenaan tahan lama, memberikan prestasi cengkaman yang baik, selamat dan juga selesa untuk digunakan.

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Empat faktor tersebut adalah berat kenderaan, kadar tork, jarak gerak EV dengan satu cas penuh bateri dan juga faktor NVH terutamanya bunyi.

1. Berat Kenderaan

Kenderaan elektrik sememangnya dibina jauh lebih berat dari kereta dengan enjin pembakaran biasa. Ia adalah kerana bateri untuk EV itu sendiri yang biasanya sangat besar meliputi keseluruhan lantai kereta. Sebagai contoh hactchback EV BYD Dolphin menampilkan berat sekitar 1.5 tan, sedangkan Honda Civic hatchback dengan saiz yang lebih kurang sama ditimbang hanya sekitar 1,100 kg.

Manakala untuk model-model EV lebih mewah serta menampilkan bateri lebih besar untuk jarak gerak lebih jauh, ia sudah tentu dibina jauh lebih berat. Mercedes-Benz EQS 500 4Matic misalnya, EV dengan bateri lithium-ion pada 108.4 kWj pada sedan mewah ini yang membolehkan ia bergerak hampir 700 km dengan sekali cas, namun beratnya ditimbang mencecah 3 tan!

Jadi sekiranya EV hanya menggunakan tayar biasa, ia sudah tentu habis dengan lebih cepat. Bagi tayar ElectricDrive ini, Goodyear telah membuat kejuruteraan unik pada rekaan bunga tayar bagi memastikan ia tidak haus dengan terlalu cepat, dan mendapatkan kawasan sentuhan antara tayar dan permukaan jalan yang baik walaupun membawa beban tinggi.

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

2. Kadar Tork

Seperti yang kita tahu, EV biasanya datang dengan kadar tork yang lebih tinggi dari kereta dengan enjin biasa. Kadar tork yang dibekalkan oleh motor elektrik tersebut bukan hanya tinggi, malah tork puncaknya dicapai pada 0 rpm, berbanding tork maksimun pada enjin pembakaran dalaman yang hanya dapat dicapai pada kadar rpm tertentu.

Sekali lagi mengambil contoh EV paling mampu milik di Malaysia iaitu BYD Dolphin, model dalam varian Premium hatchback ini dibekalkan dengan tork 310 Nm untuk mengasak kedua-dua roda hadapan pada bila-bila masa. Manakala model mewah seperti Mercedes-Benz EQS500 4Matic pula, tork yang dibekalkan adalah melebihi 800 Nm.

Faktor ini biasanya akan ‘menyeksa’ tayar setiap kali EV mula bergerak, dan boleh menyebabkan getah pada bunga tayar rosak menjadi serpihan. Ia juga menjadi salah satu punca bunga tayar cepat haus.

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Oleh itu, tayar ElectricDrive ini dihasilkan menggunakan kompaun generasi baharu dengan 100% resin pain asli, sama seperti tayar yang direka oleh Goodyear untuk kereta lumba Touring Car elektrik bagi siri perlumbaan Pure ETCR. Selain itu, bahagian bunga ‘rusuk’ di tengah tayar ini juga direka lebih lebar, sekali lagi menggunakan rekaan sama pada tayar kereta lumba ETCR.

Dengan rekaan dan material yang digunakan ini, tayar Goodyear ElectricDrive ini bukan hanya tahan asakan menggila dari tork yang dihasilkan oleh motor elektrik, malah ia juga memberikan kawasan hubungan yang lebih luas antara tayar dan permukaan jalan, serta meningkatkan pekali geseran dan cengkaman di atas jalan tidak kira pada kawasan kering atau basah.

3. Jarak gerak EV

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Fasiliti untuk mengecas kereta EV tidak lagi banyak seperti stesen-stesen minyak. Malah untuk mengecas EV, masa yang diambil tidak sesingkat kita memenuhkan tangki petrol atau diesel. Oleh itu masalah range anxiety atau kegusaran berkenaan jarak gerak sebuah EV untuk satu cas penuh bateri masih lagi menghantui pengguna.

Selain dari saiz kapasiti bateri, jarak gerak ini boleh ditambah lebih jauh menerusi faktor lain seperti aeodinamik. Bagi Goodyear, tayar juga boleh membantu EV bergerak lebih jauh untuk satu cas penuh bateri. Dan oleh itu, tayar ElectricDrive ini juga perlu direka secara aerodinamik.

Bagi meningkatkan faktor ini, tayar ElectricDrive ini turut dibangunkan menggunakan terowong angin. Hasilnya Goodyear mendapati bahagian dinding tepi tayar perlulah rata bagi memberikan kesan aerodinamik lebih baik. Oleh itu segala tulisan yang berada pada dinding tepi tayar ini adalah dicop kedalam berbanding timbul keluar pada tayar-tayar biasa.

4. Kadar kesenyapan

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

EV tidak mempunyai enjin pembakaran dalaman. Oleh kerana ia lebih senyap, kabin EV juga akan menjadi lebih sensitif terhadap bunyi yang masuk ke dalam. Jadi sekiranya ia menggunakan tayar yang bising, sudah tentu penumpang dalam kabin akan terganggu dan tidak selesa.

Ada pelbagai cara yang digunakan oleh Goodyear bagi menghasilkan tayar yang lebih senyap untuk EV ini. Pertama, dengan menggunakan bahan pelekat istimewa yang melekatkan tiga lapisan getah pada tayar ini. Bahan tersebut bukan sahaja mampu untuk menyerap getaran apabila tayar ini melalui jalan yang tidak rata, malah ia juga berfungsi sebagai penebat bunyi.

Goodyear juga mendapati bahawa antara sumber bunyi yang dihasilkan oleh tayar adalah resonan rongga yang terjadi akibat pantulan udara di dalam tayar. Bagi mengurangkan bunyi ini, satu lapisan busa telah diberikan pada bahagian dalam tayar ini bagi menyerap bunyi resonan rongga yang terhasil.

Kenapa EV perlu guna tayar berbeza dari kereta biasa?

Kalau anda perhatikan, tayar ini juga mempunyai garisan-garisan sendeng yang halus dibuat pada bunga tayar, dan ini antara rekaan yang dibuat bagi mengurangkan bunyi ketika tayar ini bergolek.

Jika dilihat secara keseluruhan tayar untuk EV ini nampak begitu sempurna kerana ia bukan sahaja mampu menerima asakan berkuasa tinggi, malah ia juga sangat selesa dan senyap berbanding tayar biasa. Jadi kami ajukan soalan, adakah tayar ini sesuai untuk digunakan pada kereta biasa?

Menurut Goodyear, ia sudah tentu sangat sesuai untuk dipadankan pada kereta dengan enjin pembakaran dalaman, namun tayar ini kelak akan dijual pada harga lebih mahal dari tayar biasa. Walau bagaimanapun, Goodyear masih belum memperincikan berapa harga sebenar tayar ElectricDrive ini dan bila ia akan mula dijual pada pasaran tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required