BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 di M’sia — 625 km jarak EV, dari RM707k; 158 unit terjual setakat 31 Ogos

BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 di M’sia — 625 km jarak EV, dari RM707k; 158 unit terjual setakat 31 Ogos

Di pameran Forwardism by BMW yang berlangsung diperkarangan Mandarin Oriental Kuala Lumpur, turut dipamerkan dan diperkenalkan secara rasmi hari ini ialah model BMW i7 2023 dalam varian tunggalnya untuk pasaran Malaysia, xDrive60 M Sport. Ia dijual pada harga bermula dari RM707,250 atas jalan tidak termasuk insurans.

Harga berkenaan adalah dengan jaminan standard untuk dua-tahun. Jika inginkan lanjutan tempoh jaminan dan pakej servis percuma, harganya naik menjadi RM729,800. Dengan lebih daripada 1,600 unit EV sudah berjaya dijual setakat Ogos 2023 oleh BMW Malaysia, i7 menyumbang hampir 10% daripada keseluruhan EV yang dijual oleh syarikat ini sepanjang 2023, dengan 158 unit terjual bagi tempoh lapan bulan pertama 2023.

BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 dilengkapi dengan sepasang motor elektrik — satu di setiap gandar — yang memberikan janaan keseluruhan 544 PS (536 hp atau 400 kW) dan 795 Nm tork. Angka ini membolehkan ia mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat dan kelajuan maksimum dihadkan secara elekronik pada 240 km/j. Jarak perjalanan yang tersedia pula ialah 615 km dengan kitaran WLTP, serta bateri yang terletak di bahagian lantai kenderaan membekalkan kapasiti 105.7 kWh (101.7 kWh bersih).

BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 di M’sia — 625 km jarak EV, dari RM707k; 158 unit terjual setakat 31 Ogos

Untuk pengecasan, i7 diberikan Combine Charging Unit (CCU) yang membenarkan pengecasan AC pada kadar sehingga 22 kW melalui sambungan Type 2, dan mencapai tahap penuh dalam masa 5.5 jam. Untuk pengecasan pantas DC pula, kadarnya sehingga 195 kW dengan sambungan CCS2, yang membolehkan pengecasan 10-80% dalam masa 34 minit sahaja. Ia juga datang dengan Integral Active Steering (stereng roda belakang) sebagai ciri standard.

Kelengkapan lain yang turut diberikan untuk BMW i7 ini adalah pakej luaran M Sport bersama padanan bampar yang lebih agresif serta rim 21-inci M Aerodynamic Style 909 dalam kemasan Jet Black. Turut diberikan kemasan luaran Chromeline, penutupan pintu perlahan automatik, bumbung kaca panoramik Sky Lounge serta pencahayaan Iconic Glow pada “kidney grille” dan lampu kristal — serta ciri HBA untuk lampu hadapan juga.

Di dalam, kabin penuh dengan balutan kulit BMW Individual Merino dalam warna Amarone, serta perincian kayu Fineline hitam dan kemasan kesan logam berkilat M, ciri kristal Crafted Clarity, BMW Interaction Bar, stereng M balutan kulit dan tempat duduk Executive Lounge berserta konsol khusus di belakang.

BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 di M’sia — 625 km jarak EV, dari RM707k; 158 unit terjual setakat 31 Ogos

Bagi sistem infotainmen, BMW i7 menerima sistem BMW Live Cockpit Plus dengan paparan melengkung (kluster instrumen 12.3-inci dan skrin sentuh di tengah bersaiz 14.9-inci) dan BMW Operating System 8. Sistem ini terdiri daripada Connected Package Professional, My Modes dan IconicSounds Electric sebagai tambahan kepada ciri media dan sambungan lainnya.

Sistem audio pula dari jenama Bowers & Wilkins, juga dilengkapi Rear-seat Entertainment Professional dengan skrin BMW Theatre Screen 31.3-inci, pengecas telefon tanpa wayar, kawalan pendingin hawa empat-zon, lampu ambien komprehensif, pelindung matahari boleh laras dan tempat duduk balutan kulit Veganza (dengan liang udara).

Model ini juga menerima pakej Driving Assistant Professional yang termasuk ciri AEB depan dan belakang, Lane Change Warning, Lane Departure Warning, Front/Rear Crossing Traffic Warning, Exit Warning, Active Cruise Control dengan fungsi Stop & Go, Speed Limit Info dengan Automatic Speed Limit Assist dan Evasion Assistant. Sistem bantuan pemandu tambahan juga ada dengan Parking Assistant Plus, yang lengkap dengan ciri seperti Reversing Assistant, Active Park Distance Control, Lateral Parking Aid dan kameran keliling.

BMW i7 xDrive60 M Sport 2023 di M’sia — 625 km jarak EV, dari RM707k; 158 unit terjual setakat 31 Ogos

Pilihan dan gandingan warna BMW i7 sangat pelbagai, dengan pilihan tanpa tambahan kos terdiri daripada Oxide Grey, Brooklyn Grey, Mineral White, Sophisto Grey, Aventurine Red dan Black Sapphire. Dengan tambahan RM6,300, dua warna BMW Individual boleh dipilih — Tanzanite Blue dan Dravit Grey.

Jika mahukan pilihan warna dua tona, tambahan RM50,000 membolehkan pelanggan memilih lapan warna dari BMW Individual. Empat pilihan tema pertama menggandingkan bahagian atas Black Sapphire dengan warna badan sama ada Oxide Grey, Aventurine Red, Tanzanite Blue atau Dravit Grey. Pilihan selebihnya pula, sama ada bahagian atas Oxide Grey dengan gabungan bahagian bawah sama ada Black Sapphire, Aventurine Red, Tanzanite Blue atau Dravit Grey.

Material kulit Merino pula datang dalam warna hitam, putih, Amarone (merah) atau Tartufo (caramel). Setiap BMW i7 hadir dengan kabel pengecas AC awam, bantuan tepi jalan, BMW Service Online dan BMW Group Loyalty+ Mobile App – BMW Privileges Card.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required