Modenas MEV-1, MEV-2, MEV-3 dipamer ketika IGEM — untuk jualan kelompok, bukan untuk pembeli umum

Modenas MEV-1, MEV-2, MEV-3 dipamer ketika IGEM — untuk jualan kelompok, bukan untuk pembeli umum

Turut dipamerkan ketika persidangan International Greentech and Eco Products Exhibition and Conference Malaysia (IGEM) yang sedang berlangsung di KLCC ialah model skuter elektrik Modenas MEV-1, MEV-2 dan MEV-3. Semua model ini dibuka untuk jualan kelompok sahaja, dan bukan untuk pembelian umum.

Direka untuk kegunaan urban, skuter elektrik Modenas ini dilengkapi motor elektrik di bahagian hub roda belakang, dan direka supaya mudah dikendalikan tidak kira jantina penunggangnya.

Modenas MEV-1 yang dipamerkan ini mengenakan pelekat Pos Malaysia, dengan tambahan kotak barangan di tempat duduk belakang. Model ini menggunakan motor 3.5 kW, dengan janaan maksimum 45 Nm dan setakat ini, 50 unit telah diserahkan kepada Pos Malaysia.

Modenas MEV-1, MEV-2, MEV-3 dipamer ketika IGEM — untuk jualan kelompok, bukan untuk pembeli umum

Digandingkan dengan sepasang bateri lithium 60 volt dan 45 Ah dengan berat 18.8 kg setiap satu, Modenas menyatakan yang pengecasan bateri ini masing-masing memerlukan 3.5 jam untuk penuh, dengan hayatnya mencapai 1,500 kitaran pengecasan. Ini membolehkan MEV-1 mencapai laju maksimum 80 km/j, dengan jarak pergerakan 145 km jika dengan kelajuan purata 45 km/j hingga 50 km/j.

Berat kasar MEV-1 ialah 145 kg, dengan ketinggian tempat duduk 760 mm. Brek cakeran dimanfaatkan untuk bahagian depan dan belakang, dengan saiz rim 12-inci. Suspensi pula teleskopik di depan dan penyerap hentak berkembar boleh laras di belakang.

Modenas MEV-2 pula lebih kecil, dengan berat 68 kg serta ketinggian tempat duduk 720 mm. Pek bateri lithium berkembar dengan kapasiti 60 volt dan 30 Ah dengan masing-masing seberat 10.5 kg menggerakkan motor elektrik 1.6 kW. Ini memberikan jarak pergerakan 60 km dengan laju purata 45 km/j. Laju maksimumnya ialah 55 km/j, dengan janaan motor 42 Nm.

MEV-3 pula menggunakan motor 3 kW, dengan laju maksimum 85 km/j. Sama seperti MEV-1, MEV-3 ini juga menggunakan dua bateri lithium ion dengan kapasiti 60 volt dan 45 Ah, dengan masa pengecasan hingga penuh hanya 3.5 jam setiap satunya. Berat MEV-3 ialah 110 kg, dengan tampungan beban maksimum bersama penunggang 85 kg ialah 195 kg.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required