Porsche Cayenne facelift 2024 dilancar di Malaysia – CKD Kulim, Kedah, RM600k, V6 3.0L T, 355 PS/500 Nm

Porsche Cayenne facelift 2024 dilancar di Malaysia – CKD Kulim, Kedah, RM600k, V6 3.0L T, 355 PS/500 Nm

Selepas tempahannya dibuka bulan lalu, hari ini secara rasmi Porsche Cayenne facelift 2024 dilancarkan di Malaysia. Cayenne pasaran tempatan ini terus diproduksi di fasiliti Sime Darby di Kulim, Kedah (yang juga merupakan fasiliti pertama Porsche di luar Jerman) dalam versi CKD, dan ia dijual pada harga bermula RM599,999

Sekali tengok, rupa luaran Cayenne facelift 2024 ini nampak seakan sama seperti versi sebelumnya. Namun sekiranya anda lihat dengan teliti, bahagian fender, bonet dan juga lampu hadapan telah direka semula bagi memberikan rupa yang nampak lebih lebar pada SUV ini.

Rekaan semula turut dibuat pada bahagian belakang di mana versi kemaskini ini dilengkapi lampu belakang tiga-dimensi baharu, pintu tailgate dengan rupa lebih ringkas, serta perumah nombor pendaftaran dialihkan ke bawah iaitu pada bahagian apron.

Porsche Cayenne facelift 2024 dilancar di Malaysia – CKD Kulim, Kedah, RM600k, V6 3.0L T, 355 PS/500 Nm

Model pasaran Malaysia ini datang standard dengan beberapa perincian antaranya lampu hadapan LED matrix dan juga rim aloi Cayenne Design berdiameter 20-inci.

Porsche Cayenne facelift 2024 CKD pasaran Malaysia ini hanya menerima pilihan unit rangkaian kuasa asas dengan enjin petrol v6 3.0 liter turbo yang menghasilkan kuasa 355 PS dan tork maksima 500 Nm, atau 13 PS/50 Nm lebih berkuasa dari sebelum ini. Kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear lapan-kelajuan automatik dan sistem pacuan semua roda, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.7 saat.

Antara perincian standard yang dibekalkan bagi model pasaran Malaysia ini termasuk suspensi adaptif PASM, Power Steering Plus, Park Assist untuk hadapan dan belakang bersama fungsi Surround View. Ia juga menerima ciri standard cruise control adaptif, pintu yang ditutup secara lembut dan juga pakej Sport Chrono (membolehkan ia mencapai kelajuan maksima 248 km/j) – di mana kesemua perincian ini merupakan ciri opsyen untuk pasaran lain.

Porsche Cayenne facelift 2024 dilancar di Malaysia – CKD Kulim, Kedah, RM600k, V6 3.0L T, 355 PS/500 Nm

Pada sebelah dalam model facelift ini diberikan sedikit perubahan di mana tombol gear telah dialih ke bahagian papan pemuka bagi memberikan ruang storan yang lebih dan panel kawalan sistem pendingin hawa pada konsol tengah. Pemandu diberikan panel instrumen digital dengan skrin lengkung 12.6-inci, manakala sistem infotainmen pula hadir dengan skrin 12.3-inci PCM Display.

Untuk kelengkapan kabin, Cayenne facelift ini dilengkapi dengan tempat duduk hadapan comfort dengan larasan elektrik 14-hala bersama fungsi memori, sistem penghawa dingin empat-hala, serta logo Porsche yang dicetak pada perehat kepala. Ia juga menerima pelindung matahari kawalan elektrik untuk tingkap belakang, pengecas telefon pintar tanpa wayar 15W dan juga sistem bunyi surround dari Bose.

Untuk pelanggan yang mahukan lebih lagi, model facelift CKD ini turut ditawarkan dengan perincian lain yang boleh dipilih dari katalog Porsche Tequipment, antaranya rim aloi Cayenne Exclusive Design 21-inci dan Sport Design 22-inci, sistem infotaimen tambahan untuk penumpang belakang.

Pilihan dalam katalog Porsche Tequipment ini menampilkan pelbagai aksesori bagi aktiviti off-road dan luar bandar, antaranya khemah bumbung dan kotak bumbung berprestasi, rak letak basikal di bahagian belakang serta banyak lagi.

Tempahan untuk Porsche Cayenne facelift 2024 CKD ini (dan juga model-model Porsche yang lain) boleh dibuat menerusi platform digital jenama berkenaan. 250 pelanggan pertama yang meletakkan tempahan mereka akan menerima kunci yang datang menampilkan warna yang sama dengan warna badan SUV mereka.

Bagi pelanggan yang mahu melihat Porsche Cayenne facelift CKD ini secara lebih dekat, ia kini sedang dipamerkan di The International Gallery di Kuala Lumpur Golf & Country Club bermula 9 pagi hingga 4 petang pada 7 dan 8 Oktober 2023.

GALERI: Tiga generasi Porsche Cayenne

GALERI: Gambar rasmi Porsche Cayenne facelift 2024 CKD

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required