Porsche Cayenne CKD – unit pertama sudah keluar dari pusat pemasangan di Kulim, Kedah, dari RM550k

Porsche Cayenne CKD – unit pertama sudah keluar dari pusat pemasangan di Kulim, Kedah, dari RM550k

Masihkah anda ingat pengumuman tentang Porsche Cayenne CKD yang kami siarkan tahun lepas? Inilah dia, sekarang unit pemasangan tempatan pertama untuk model tersebut sudah pun keluar dari kilang pemasangan Sime Darby di Kulim, Kedah.

Ia adalah satu waktu yang bersejarah kerana ini adalah pusat pemasangan pertama Porsche di luar Eropah. Menurut syarikat itu, operasi CKD adalah hanya untuk pasaran tempatan, dan setakat ini hanya model Cayenne sahaja yang berada dalam perancangan.

Kilang pemasangan ini melibatkan 100% tenaga pekerja Malaysia, yang telah dilatih secara menyeluruh oleh Porsche, dan pengeluaran turut disokong oleh rangkaian pengedar serta penyedia servis tempatan.

Ahli pengarah pengeluaran dan lojistik Porsche, Albrecht Reimold berkata: “Kilang pemasangan baru di Malaysia menepati keperluan spesifik pasaran, dan beroperasi selari dengan rangkaian pengeluaran Porsche di Eropah. Ia menepati tahap kualiti komprehensif yang telah ditetapkan oleh Porsche apabila memasang kereta sports Porsche.”

Di atas bumbung kilang ini terdapat panel solar untuk memberikan sumber tenaga tambahan, sementara di atas tanah, terdapat teknologi tuaian air hujan yang dapat membantu mengurangkan pembaziran sumber air.

Berdasarkan laporan kami sebelum ini, Cayenne CKD akan dijual pada harga bermula RM550k, menjadikan ia sekitar Rm115k lebih murah berbanding model CBU. Kelengkapan standard juga dinaik taraf, iaitu rim 21 inci RS Spyder, sistem bunyi Bose, tempat duduk larasan kuasa 14 arah dengan fungsi memori serta Park Assist dengan pandangan hadapan, belakang serta keliling. Sebelum ini, semua kelengkapan tersebut disediakan sebagai pilihan tambahan.

Ia juga datang dengan lampu utama LED dengan Porsche Dynamic Light System (PDLS), lampu belakang LED, pendingin harga empat zon, Porsche Communication Management (PCM) dengan skrin sesentuh 12 inci, servis Porsche Connect, sambungan Apple CarPlay, Porsche Advanced Cockpit, roda stereng sport, pedal penukar gear di stereng, konsol tengah dengan Direct Touch Control serta Comfort Access.

Selain daripada itu, terdapat pelbagai lagi pilihan tambahan daripada Porsche Exclusive Manufaktur serta aksesori Tequipment. SUV ini digerakkan oleh enin petrol V6 turbo 3.0 liter, dengan kemampuan 340 PS pada 5,300 hingga 6,400 rpm, dan 540 Nm tork dari 1,340 hingga 5,300 rpm. Transmisi menggunakan unit automatik Tiptronic S lapan kelajuan, menghantar kuasa kepada semua tayar melalui sistem AWD aktif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required