Honda CI-MEV boleh gerak sendiri, dua tempat duduk

Honda CI-MEV boleh gerak sendiri, dua tempat duduk

Selain Prelude Concept, Sustaina-C dan Pocket Concept, Honda juga membawa memperkenalkan CI-MEV, sebuah kenderaan boleh gerak sendiri di Japan Mobility Show. Menurut pengeluar Jepun itu, CI-MEV direka untuk pergerakan pendek, di kawasan yang tidak mempunyai pengangkutan awam serta mereka yang mempunyai kesukaran fizikal untuk bergerak.

“Jika ada produk yang menawarkan pengangkutan mudah akses, jarak pendek, orang boleh pergi ke pelbagai tempat, lebih jauh, lebih cepat dan dengan lebih kasual. Dan jika semua orang boleh menikmati pergerakan dengan bebas dan membesarkan radius kawasan tinggal, mereka akan dapat lebih peluang untuk bertemu orang baru, yang mana kami percaya dapat memperbesar kemungkinan kepada orang,” kata presiden dan CEO Honda, Toshihiro Mibe.

CI-MEV menggunakan bentuk kereta mikro petak, yang boleh menempatkan dua orang di dalamnya dan mempunyai pusingan radius yang kecil kerana saiznya yang kompak. Ia juga dilengkapi dengan pandangan 360 darjah yang menggunakan kamera di A-pillar, bawah cermin sisi dan tepi badan.

Sistem ini beroperasi dengan Honda CI (Cooperative Intelligence), serta teknologi pemanduan automatik lain yang membolehkan ia bertindak sendiri. Cara penggunaannya adalah mudah, dengan hanya memberitahu tujuan, dan seterusnya ia akan pergi sendiri sambil mengenal pasti keadaan jalan serta trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required