Kia Carnival 2023 11-tempat duduk CKD dilancar – RM198,500 sebelum 1 Dis, RM213,888 selepas itu

Kia Carnival 2023 11-tempat duduk CKD dilancar – RM198,500 sebelum 1 Dis, RM213,888 selepas itu

Pengedar jenama Kia di Malaysia iaitu Dinamikjaya Motors Sdn Bhd hari ini mengumumkan bahawa versi pemasangan tempatan (CKD) untuk MPV Kia Carnival generasi keempat dalam konfigurasi 11-tempat duduk kini sudahpun dilancarkan untuk pasaran tempatan.

Dengan ini, tiada lagi unit CBU untuk Kia Carnival bagi pasaran Malaysia dengan kesemua model 7-, 8- dan 11-tempat duduk telah pun diproduksi di kilang Inokom yang terletak di Kulim, Kedah. Bagi model 11-tempat duduk CKD ini, ia dijual pada harga atas jalan tanpa insuran 213,888.00, namun bagi pelanggan yang menempahnya bermula hari ini, 1 November hingga 31 Disember 2023, Dinamikjaya menawarkan harga pengenalan istimewa iaitu RM198,500.

Sebagai perbandingan, model 11-tempat duduk CBU yang diimport terus dari Korea sebelum ini dijual pada harga RM199,840.80. Walau bagaimanapun model 11-tempat duduk CKD ini masih jauh lebih murah berbanding model 7- dan 8- tempat duduk CKD yang dijual pada harga bermula RM233,528,80 hingga RM261,228.80.

Kia Carnival 2023 11-tempat duduk CKD dilancar – RM198,500 sebelum 1 Dis, RM213,888 selepas itu

Menurut Dinamikjaya, spesifikasi untuk Kia Carnival 11-tempat duduk CKD ini masih lagi sama seperti versi CBU sebelum ini. Ia menampilkan konfigurasi tempat duduk yang disusun secara 2-3-3-3, di mana tempat duduk kecil untuk barisan kedua- dan ketiga hanya untuk kegunaan sementara, tetapi masih dilengkapi tali pinggang keledar, boleh dilipatkan untuk memberikan akses laluan di bahagian tengah. Cagak tempat duduk ISOFIX pula hanya diberikan pada dua tempat duduk pada baris kedua.

Antara kelengkapan yang diberikan adalah termasuk rim aloi 18-inci, lampu hadapan dwi-LED automatik, lampu nyalaan siang LED, lampu kabus hadapan LED, lampu belakang dan lampu kabus belakang jenis mentol, pengelap cermin untuk cermin belakang dan penderia parkir hadapan dan belakang. Kedua-dua pintu gelangsar belakang dan pintu taligate belakang datang dengan sistem bantuan kuasa serta kunci pintar dengan fungsi buka/tutup satu butang.

Manakala dalam kabin ia menerima perincian seperti sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, paparan instrumen dengan skrin TFT LCD 4.2-inci, sistem pendingin hawa tiga-zon (dua di hadapan dan satu di belakang), tujuh port USB, pad pengecasan telefon pintar tanpa wayar serta sistem infotainmen skrin sesentuh 12.3-inci dengan Android Auto dan Apple CarPlay.

Kia Carnival 2023 11-tempat duduk CKD dilancar – RM198,500 sebelum 1 Dis, RM213,888 selepas itu

Apa yang berbeza upholsteri kulit Tan pada model CBU sebelum ini diganti dengan kulit hitam pada versi CKD, dan sistem anti-pinch pada tingkap cermin pintu gelangsar untuk model pemasangan tempatan ini sudah tiada.

Unit rangkaian kuasa juga masih sama di mana ia hanya ditawarkan dengan enjin Smartstream D2.2 empat-silinder turbodiesel yang menghasilkan kuasa 202 PS (199 hp) dan tork maksima 440 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan bagi memacu hanya roda hadapan.

Untuk keselamatan pula, ia datang dengan tujuh beg udara, sistem brek ABS, EBD dan BA, ESC, Traction Control, kawalan brek pelbagai-pelanggaran, bantuan mula mendaki, brek parkir elektrik dengan fungsi auto-hold, amaran pelanggaran titik buta dan pengelak pelanggaran trafik lintasan belakang. Masih tiada lagi sistem brek automatik ditawarkan pada versi CKD ini.

Empat warna badan ditawarkan untuk model ini iaitu Astra Blue, Snow White Pearl, Meteor Gray dan Jet Black. Setiap pembelian diberikan waranti pengeluar selama lima-tahun atau 100,000 km, serta pakej servis percuma juga selama lima tahun/100,000 km.

Jika anda mahu melihat Kia Carnival 11-tempat duduk CKD ini, ia kini sedang dipamerkan di Bermaz Auto Showcase yang berlangsung di Centre Court, Pavilion Bukit Jalil bermula 1 hingga 5 November 2023, dibuka dari pukul 10 pagi hingga 10 malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required